Tänkte dela med mig av lite erfarenheter Jag samlat på mig under åren i byggbranschen.
Samt erfarenheter från egna byggen.
Har skrivit lite grann om detta i andra trådar men försöker sammanfatta lite mer här.
Alternativ 1: Ett äldre hus.
Tänk på att den ekonomiska livslängden är cirka 50 år.
Är huset 40-50 år och bara akutfel är åtgärdade.
Kommer i princip allt att behöva åtgärdas.
Att totalrenovera kan kosta mer än att bygga ett nytt hus då rivningskostnader tillkommer (förtydligande:Jag menar inte rivningskostnad av hela huset utan rivningskostnader för materialet som körs bort vid totalrenoveringen).
Ni måste ha detta i åtanke när ni jämför priser.
Enligt mig är ett sådant hus i värsta fall inte värt mer än tomtkostnaden och anslutningsavgifter om ens det.
I värsta fall står ni med en hög rivningskostnad och inkommande vatten och avloppsledningar måste bytas dessutom.
Lite förenklat Kan ni tänka så här om byggnadsvärdet.
Om det är en standard villa.
Så kan man köpa en ny nyckelfärdig standard villa 100 m2 utan tomt och anslutningsavgifter från ca 2. Miljoner nyckelfärdigt 10 års garantier.
Ett äldre standard hus som är exempelvis 45 år och bara akut lagat under åren.
Har ett återstående ekonomiskt byggnadsvärde på cirka 5/50 eller ca 10 %. Baserat på nuvärde ca 200 000 kronor.
Sedan har ju människor känslormässig anknytning till objekt och är olika, men jag försöker göra en ekonomisk jämförelse som ni vet vad ni ger er in på.
Enligt mig är allt utöver tomtvärdet, värdet för anslutningsavgifter och återstående byggnadsvärde bara ett spekulationsvärde/känslovärde.
Energiförbrukningen på ett äldre hus kan bara väldigt hög för värme och varmvatten.
Men jag lägger bara in jämförelsetal här som är lätta för er att verifiera.
Äldre hus kan både ta mer och mindre beroende på om det är gjort några åtgärder och om det är placerat i Norrbotten eller i Skåne.
Ett normalhus i Sverige ca 100 m2 förbrukar för
*Uppvärmning (cirka 15 000 kWh)
- Varmvatten (cirka 5 000 kWh)
- Hushållsel (cirka 5 000 kWh)
Många har ju viljan att minska energiförbrukningen.
Med solceller värmepumpar med mera.
Utgångsläget är sämre på ett äldre hus.
Återkommer till det lite längre ned.
Alternativ 2: Ett nytt hus
Bygga själv i lösvirke är inte ett ekonomiskt bra alternativ.
Det är sällan någon har de kontakter att kunna köpa byggnadsmaterial för överkomliga priser.
Vet själv av egen erfarenhet.
Även om du lägger noll kronor på eget arbete och du kan göra allt som är tillåtet själv.
Blir det ofta betydligt dyrare än ett nyckelfärdigt exempelvis Älvsbyhus i samma storlek.
Då får du lägga ner tusentals timmar dessutom.
Och kanske kräva in gentjänster av vänner om du har några.
Dessutom är det mycket administrativt med bygglov med mera som kräver tid och pengar.
Ett nyckelfärdigt exempelvis Älvsbyhus på cirka 100 kvadrat.
Med eventuellt ett tillhörande dubbelgarage.Får Ni för ca 2.5 miljoner (tomt och anslutningar mm tillkommer).
Ni får vad jag förstår hjälp med bygglovshandlingar.
Kort byggtid på plats.
Ett modernt småhus även om det inte är ett så kallat passivhus förbrukar lite energi till värme och uppvärmning.
Enligt Älvsbyhus egna uppgifter :
Energiförbrukning för varmvatten och uppvärmning exkl. hushållsel.
ORT KWH/ÅR
Luleå 6 278
Stockholm 4 147
Malmö 3 631
Gå gärna in hos olika husleverantör och studera deras siffror.
Har bara med Älvsbyhus som exempel.
Tillkommer gör hushållsel.
En modern villa har kylskåp diskmaskiner tvättmaskiner med mera som förbrukar lite el och vatten.
Med låg energi lampor med mera så gör detta att förbrukning hushållsel kan bli relativt låg.
Ni får 10 års garanti av husleverantörerna.
Fastighetsavgiften behöver inte betalas första 15 år.
Nu återknytter jag till åtgärder för att ytterligare minska energi kostnader.
Om ni exempelvis skall ha solcellsanläggning.
En normalstor solcellsanläggning på 50 m2 förväntas producera ca 7 500 – 12 000 kWh per år.
Det vill säga solcellsanläggningen kan leverera motsvarande den energi som behövs till den moderna Villan och eventuell elbil.
Ett relativt enkelt sätt att uppnå teoretisk noll energ i både för hus och bil.
Det vill säga det blir väldigt förmånliga drifts kostnader både för hus och bil.
Och icke att förglömma en viktig miljöåtgärd för samvete och planet.
Till ett äldre hus behövs förstås en större solcellsanläggning för att uppnå motsvarande.
Ni måste försöka göra egna kalkyler med rättvisa jämförelser mellan gammalt och nytt.
Allt för många betalar allt för mycket för gamla renoveringsobjekt, enligt min personliga åsikt.
Tyvärr blir många arga när jag påpekar fakta om gamla hus och renoveringsobjekt.
Vill någon ta på sig att göra det av känslomässiga skäl så är det helt okej.
Men var helt medvetna om att det kostar mycket tid och pengar.
Samt tillkommande tråkiga kanske hälsofarliga rivningsjobb innan ni kan börja renovera.
Brukar bli trist efter ett tag att komma till en byggarbetsplats som är ständigt pågående och kanske aldrig ser ut och bli färdig.
Ännu tristare Kan det bli om ni lägger pengar och tid på renoveringar och i slutändan inte får tillbaka pengarna och tiden om ni vill byta boende.
Det tar ju varit goda år då efterfrågan har varit hög på renoveringsobjekt och äldre hus och det som renoverat har fått tillbaks pengarna och kanske lite vinst (om de inte räknar in sitt arbete mm).
Men som sagt helt okej om ni är medvetna om det.
Hoppas jag har kunnat ge er lite beslutsunderlag baserat på egna erfarenheter och misstag.
Det är ju bra om någon får nytta av det.
Önskar er många lyckliga år i husen.