Intressant. Om det är tydliga defekter så har ju i så fall leverantören skyldighet att korrigera vid 2 års kontrollen.
Det är klart men svårt om man är ovan att argumentera för sin rätt när företagen anser detta är normalt (som står i länkarna). Blir även en typ av referenstagning av leverantören kring hur de hanterar sina kvalitetsproblem när man går på visning.
Slutresultatet/finishen beror oftare på hantverkarna som monterar/bygger/målar osv än på själva husleverantören.
Så oavsett husleverantör lägg lite energi på stt hitta bra hantverkare om du själv kan påverka/välja det.
Har för ett antal år sedan byggt ett Eksjöhus med vissa modifikationer.
Nöjd med denna leverantör men hade kanske också varit nöjd med andra.
Huset kom på plats med lokala hantverkare.
Vi bygger med LB och är nöjda hittills, men håller med om att man måste jämföra ner på detaljnivå.
Några parametrar som jag skulle titta extra på om vi bygger igen: hur lång är “kön”? Vi fick vänta länge på bygglovsritningar, vilket fördröjde när vi kunde söka bygglov.
Vilka är leverantörerna. A och O skulle jag säga! Viktigt att ha en byggentreprenör som har bra kommunikation och är välrenommerade.
Vilka tillval är måsten? Jag TROR att alla tre du nämner har osb och isolering som standard - men många har inte det.
Räkna också med några hundra tusen mer i budget än offer för att vara på den säkra sidan. Markentreprenad kan innebära överraskningar, och det är mer regel än undantag att man vill uppgradera saker som kostar extra.
Lycka till!!!
För oss har valet av Eksjöhus blivit en fullträff. Inflyttning 2005, inga problem sedan dess, ett standardhus från deras katalog som vi fick stor hjälp av deras arkitekt att rita om till något som passade oss bättre. Om jag skall ge några korta råd så
- Var noga med byggfirman, vem som gör jobbet, vi kollade upp detta noga och det blev mycket bra. Minst lika viktigt som val av husleverantör. Byggstart i Nov 2004, inflyttning och färdigbesiktat April 2005. (Från färdig bottenplatta)
- Var noga med val av isolering och uppvärmningssystem, det lönar sig. Vi ökade på isoleringen både på vinden och under bottenplattan samt valde mer energieffektiva fönster. Bergvärme med återladdning via värmeväxlare på utgående ventilation. Bytt kompressor efter 10år, det får man räkna med.
- Tag aktiv del i bygget. Jag var där 15-20min varje morgon under hela byggtiden. Du tar alla beslut direkt på plats, du ökar kvaliteten och du får som du vill utan överraskningar. Inte minst hjälper du byggfirman att göra rätt direkt och det påverkar byggtiden. Se till att ha en bra relation med byggarna, du vill inte att något mörkas.
- Om det är ett trähus satsa på kvalitet med avseende på målning och målare. Vi siktar på en ommålning 2025 men 20år är helt ok.
Mvh
Jag skulle säga måla själv för att det ska bli så bra som möjligt. Men var noga med att välja rätt produkter.
Håller med. Utvändig målning finns det ingen som gör bättre en en själv!
Aluminium fönster skulle jag lägga till. Dagens träfönster slits fort och de är inte roliga att måla om.