Kan ju vara underhållet också.
Men flera hus är i området har bytat på senare år ungefär samtidigt. Kan varit en kass batch.
Fiskarhedenvillan. Lösvirke i byggsats . Hög kvallite på material och i redning. Jag har hjälpt kunder att bygga ett tiotal olika modeller och garage under åren.
Har jobbat på både Trivselhus och Myresjöhus och kan starkt rekommendera båda. Kan tänka mig att Ahus, Eksjöhus osv är väldigt likvärdiga.
Byggde hus med Mjöbäcksvillan för ett antal år sedan och vi har varit mycket nöjda bara lite småfel som fanns vid tvåårsbesiktningen. De andra i granskapet som byggde med dem verkar generellt också nöjda.
Mina föräldrar byggde för ca 5 år sedan hus med Åsbohus och var också nöjda med dem, uppfattade också att de hade lite högre kvalitet på vissa delar t.ex. vitvaror, fönster och garageport som standard.
Älvsbyhus har/hade en fabrik i Skåne också. Det virket dom köper dit kommer väl från södra Sverige. Så husen från den fabriken är nog byggda av sämre virke. Antar jag.
Jag kan rekommendera Eksjöhus. De hjälper dig att hitta lokala entreprenörer de jobbat med tidigare.
Budgeten håller också väldigt väl.
Vi byggde i Sörmland och fick oerhört bra support av säljaren där.
Yeah, vårt är från Hässleholms fabriken som la ner nyligen.
Dom har väl en fabrik i Karlstad också? Där i värmlands djupa skogar. Hur är virket där tro?
Myresjöhus och Smålandsvillan köptes upp av norska Obos, hur har det påverkat tror du?
En viktig aspekt är slutbesiktning. Alla dessa företag känner de flesta som gör besiktningar och de har sina egna de kommer erbjuda dig. Till och med att det antagligen ingår i priset.
Men välj en egen, efter rekommendationer. Kostar en slant, men det kommer vara värt det.
Kom även överens om att slutbetalning sker när allt från protokollet är åtgärdat.
Sen bör ni även få hjälp 1-2 år senare när virket torkar helt och huset satt sig lite och det uppstått färgsprickor i vägghörnen och mellan en del gipsplattor. Vad som är praxis vet jag inte, men se om ni kan få det åtgärdat.
Inte särskilt mycket, förmodligen förändring till det bättre ur ett kvalitetsperspektiv från kund.
Sen har omkostnaderna ökat ganska mycket för dom i samband med det och stora satsningar på marknadsföring, sponsring, nya fabriker osv.
Samtidigt har det gett dom möjligheter till investeringar i mark.
Sen var det lite kul. Hittade lite gamla papper. Tror hus gick på 500 000kr 2005. Sen gav vi 4.3 miljoner 2022. ![]()
(Sen är det ju fler kostnader vid nybygge givetvis)
Vi byggde klart vårt Eksjöhus för 2 månader sen. Visserligen var vi låsta till Eksjöhus eftersom det var dom som sålde tomten men vi är väldigt nöjda med hela processen. Dom samarbetar med mindre byggfirmor i min geografi och byggfirmorna bygger till största del Eksjöhus så de är väldigt vana och duktiga på att bygga husen.
Det enda negativa var att det var lite krångligt med vissa val och ändringar vi ville göra eftersom byggaren inte alltid hade jättelång framförhållning. Hade det inte varit för att vi bodde 1,5 timmar ifrån vårt hus så hade det varit lättare för oss att lösa alla saker på ett smidigt sätt men det blev väldigt bra ändå.
Nu har vi inte bott i huset så länge men hittills så är vi nöjda.
Detta missade jag, hade aldrig köpt något hus tidigare så jag hade inte koll. Nu har det gått bra ändå. Men den kvalitetsansvarige (har man fortfarande det?) som dom också kunde tillhandahålla var ju inte något vidare, Tror aldrig han var på plats ens. Samlade bara ihop hantverkarnas egenkontrollprotokoll. Lyckades tom. att missa något dokument till kommunen så jag höll på att få användningsförbud på huset eftersom det jag inte fått ut ett slutbesked. Hade jag heller ingen aning om att man skulle ha. Hade väl bott i huset i typ 10 år då. Kommunen hittade ett bortglömt dokumentskåp med massor av oavslutade byggärenden. Ja, det var ju inte hans fel att det drog ut på tiden. Men ändå. Som tur var hittade jag det saknade protokollet så jag kunde skicka in det. Men det kunde ju lika gärna varit försvunnet efter så lång tid.
Allt du skriver ingår ju i Garbo försäkringen. Att lägga fokus på slutbesiktningen är dumt. Bättre att lägga in delbesiktningar med en egen besiktningsman/byggare/kontrollansvarig som är duktig på hus. Då hittar man fel i tidigt läge och även sånt som är dolt på en slutbesiktning.
Det ena utesluter inte det andra.
Så är det alltid men om man ska prioritera och lägga sin tid och pengar på något så är mitt sätt betydligt bättre.
Vi har hittat en tomt där detaljplanen kräver sutteränghus, men det finns få husmodeller att titta på med entre i övre plan. Jag känner mig också lite skeptisk till sutteränghus.
Vet ni någon husleverantör som är bättre än någon annan på denna typ av hus. Och vad är era tankar om sutteränghus? Vad ska man tänka på?
Det finns massor med såna modeller men de allra flesta kan rita helt enligt era önskemål. I princip alla som bygger med storblock är flexibla. Jag hat sålt och byggt många helt unika hus.
Är det inte den försäkringen som aldrig går att få ut någon ersättning från?