Det vet jag inte men det är ju den vanligaste byggfelsförsäkringen så det borde väl vara ok. Men så länge byggare eller husföretag finns kvar får de ta kostnaden för fel.
Vi kommer från lägenhet, men har åtminstone ett BRF-parhus och en villa under bältet. Men “bygga” nytt bjuder ju på en del nya utmaningar.
Vi kommer nästan säkert hamna i MannenP Grupp-4, def. inte 1-2-5.
Det här med att välja köksinredning, badrum med förmodar jag. Fungerar det olika på olika ställen?
Ex Vårgårda ger budskapet “gör du ingenting får du ett fullgott komplett kök till förutbestämt pris, börjar du ändra kostar det förstås nåt annat”. Glasklart.
Minst två leverantörer, jag tror Trivselhus och Fiskarheden gaggar om “värde”, men hur jag än försöker fråga dem förstår jag inte om detta motsvarar något konkret eller om det bara är en startpott som aldrig kommer att räcka.
Är detta “värde” som om någon skulle ge mig ett presentkort på 100 kronor och säga “gå på vilken biofilm du vill och välj godis fritt!”
Kan varm rekommendera XN-villan efter att ha byggt med dem 2018. Inte lyxigast, inte billigast, men sannolikt bland de mer prisvärda. Bygger miljömedvetna lågenergihus och om önskvärt har man full möjlighet att själv rita sitt hus (vilket jag gjorde). Ger låga driftskostnader.
Skulle jag ånyo bygga nytt hade jag valt dem igen utan att tveka. Enda som drar ned betyget är att de inte erbjuder totalentreprenad utan endast generalentreprenad.
sent svar, men sutteränghus är lite knepigt och kan lätt bli ganska stora med mycket bi-yta. Så de blir relativt sett dyra.
Så mitt råd är att fundera på vilka funktioner ni verkligen vill ha på respektive våning. Kom ihåg att hela entrevåningen måste vara tillgänglig och ha kök, badrum, sovrum.
Vilka andra skäl, än priset, finns det att inte välja totalentreprenad? Det måste även vara den form som är enklast att hantera vid eventuella problem - en (och det är inte du som kund) är ansvarig för allt och ingen kan skylla på någon annan. Eller?
Man får intrycket av att husleverantören som inte tillhandahåller totalentreprenad vet hur struligt det kan bli.
Ja, det stämmer. Totalentreprenad är enklare för dig som kund. Men kan också vara lite mer stelbent och svårt att få insyn i byggprocessen. Delad entreprenad är i min åsikt bättre för kunniga och engagerade kunder som vill vara delaktiga. Det är också bättre om man har egna kontakter inom något område, t.ex en bror som är elektriker som kan göra en insats billigare eller om man vill göra saker själv.
Vill man ha det smidigt och enklare är totalentreprenad att föredra.
Framförallt krävs en organisation i närområdet som man kan lita på. Svårt för ett företag i Småland att bygga i Värmland på totalentreprenad. Det är därför totalentreprenad är flera hundra tusen dyrare.
Så totalentreprenad bygger på att husleverantören har ett väletablerat nätverk i området som det skall byggas? Annars är t-prenad inte aktuellt/möjligt?
”Flera hundratusen”, men hur mycket är det i procent skulle du säga? Antar att det blir mer på ett hus för 10M än ett för 3?
Möjligt är det såklart men frågan är om de vill vara ansvariga för något så stort som ett husbygge utan egen byggledning och kända entreprenörer på plats. Det är dömt att misslyckas och sen står husföretaget där med allt ansvar och en missnöjd kund.
Då är det bättre att kunden är ansvarig för samordning, för alla parter. Men kan ju som kund köpa byggledning lokalt av någon kunnig om man inte klarar det själv.
Nu var det nästan15 år sen jag var i branchen men jag brukade lägga på 100-150.000 + att det ofta blev 50.000 upp på tillvalen. Så täkna med 200-400.000 påslag beroende på hus. Dyrare hus större påslag i kronor.
Ang totalentr. Du kan få betela rätt mycket för en trött byggledare som tar in en prispressad byggare och sen inte gör ett smack utan låter byggare å KA rodda mycket. Eller så får du en kanonbra byggledare som är din kontakt och spindel i nätet.
Så ta referenser.
Samt kolla bolagets ekonomi vid totalentreprenad. Det är en rätt krånglig väg till pengar/ersättning om bolaget kursar.
På uppsidan om du inget vet om bygg så har ju totalentr helheltsansvaret så bara betalplanen är reko med betalning efter arbete så ska du vara skyddad.
Älvsbyhus kör med nyckelfärdiga hus med totalentrepenad, samt att man betalar huset 5 dagar efter din slutbesiktning! Från cirka 2200000kr för husgrund samt själva huset färdigbyggt. Dom har även högsta kreditbetyget ![]()
@Stefan-84 : Menar du att man inte betalar nånting innan huset är slutbesiktat?
Många andra verkar bara sista 10 % betalas efter slutbesiktning, det är inte mycket till hållhake.
Det är nödvändigt med en betalningsplan efter utfört arbete. Speciellt om det tar 6 månader att bygga huset vilket man får räkna med om det är ett hus av lite högre klass.
Älvsbyhus tar ju bara några veckor att sätta ihop så då funkar det.
Därmed inte sagt att Älvsbyhus är dåliga. Det är ett framgångsrikt företag och dominanta i lågbudgetsegmentet.
Inte en spänn! Men du får ju skaffa en lättbyggd villatomt själv förståss…annars blir det schakt tillägg skulle jag tro?!
Saxat ifrån deras hemsida:
"## Garantier och försäkringar
“Olika husleverantörer erbjuder olika garantier och försäkringar. Var därför noggrann med att läsa på och jämföra olika alternativ med varandra innan du bestämmer dig. Älvsbyhus har rejäl kvalitet på husen och ekonomisk stabilitet i företaget ger dig som kund en extra trygghet. Färdigställandeförsäkring och nybyggnadsförsäkring ingår i vårt huspris. Vi ger även en tvåårig garanti som omfattar fel i själva leveransen, samt 10 års byggfelsförsäkring, vilket gör att du kan känna dig trygg i många år framåt. Ytterligare en fördel när du väljer att köpa ett nytt hus är att du inte behöver betala någon fastighetsavgift de första 15 åren.”
Älvsbyhus är bland det billigaste som finns. För en del är det gott nog.
Jag läser inte det där som att man inte betalar någonting förrän huset är slutbesiktat. Färdigställandeförsäkring är du nog tvungen att ha för att få byggkreditiv.
Nä sorry här står det mer om vad som tillkommer och om deras unikt fördelaktiga finansiering med 100% slutbetalning dag 5 efter slutbesiktning. Vill du, kan du läsa mer hära:
Mvh / Stefan
Suterräng är v-t bra idé rent generellt tycker jag.
Sval källare på sommaren, stor biyta, bra sociala ytor på ovanvåning samt balkong med utsikt över trädgården.
Viktigt att tänka på källarväggarna och att minimera fuktproblem där samt ha bra ventilation typ ftx. Blir väldigt låg energiförbrukning.
Jag hade nog helst pratat med lokala byggare för ett sånt hus. Delentreprenad med fasta priser på olika delmoment samt deadlines med straffavgift? Mura ytterväggar samt betong i källardelen.
Man kan ju försöka med totalentreprenad men ett sånt hus bör nog ritas i samklang med terrängen.