Precis Älvsbyhus kan ju bara ta betalt på slutet för det dom säljer dvs huset. Innan dess har du betalt tomt, va, el, bygglov, förberedande markarbete, ev finplanering mark.
Men det är ju ändå en bra grej och möjliggörs som tidigare sa av byggtid 5v på plats så skillnaden är inte så stor tidsmässigt för dem som en lösvirkesbyggare med 6 mån på plats.
Men det förutsätter också modulbygge med torpargrund, låst gällande mått, planlösningar, valmöjligheter. Men hittar man det man vill ha hos dem blir det säkert billigast där.
Kanske ett avsteg från tråden (om den specifikt handlar om trähus) men tittar också på att bygga och våra önskemål pekar då mot stenhus. Finns lite olika lösningar och det verkar inte så mycket dyrare. Men de tillverkare jag hittar verkar rikta sig mot arkitektritade hus i övre prisklasserna… jag är dock mer intresserad av bra lösningar, inte lyxigt. Tips?
Arkitektritat i sten låter rimligt för det är svårt att bygga industriellt i fabrik så som träväggar kan byggas på en line i fabrik o sen transporteras till byggplats. Sten är mer lämpat för bit för bit på byggplats och då är det nog naturligt att man siktar på den målgruppen då alternativet/prisfördelarna inte riktigt finns med att ha låsta planlösningar o koncepthus ändå.
Inget speciellt med ett souteränghus. Det är som ett tvåplanshus men med murade väggar på delar av plan 1. I övrigt är allt exakt samma.
Rita ett eget hus och be en murare mura väggarna. Övrigt är ju som ett lösvirkeshus i trä om du väljer att regla upp på insidan. Annars är det lite mer jobb med el och ytskikten är puts istället för gips.
Väggarna under mark är inte standard idag när minst 95% av husen byggs utan källare. Men visst är det enkla problem att lösa och fördelar med suterräng är stora.
Undervåningen i suterräng är inte alltid biyta. Beroende hur planeringen och fönsterplacering blir kan det bli mycket boyta. Jag njuter av sval & ljus boyta på sommaren i mitt hus. Viktigt att inte bygga för lågt i takhöjd.
Helt riktigt. 6 meter in från markplan räknas väl som boyta om jag inte missminner mig.
Jag bor i suterräng där hela undervåningen räknas som boyta.
Du har kanske fönster in på merparten av källarvåningen?
1 per rum! förklarar varför jag har världens minsta fönster i badrummet ![]()