Bygga nytt hus under dagens omständigheter

Går i tankar och bygga hus. Liten industriort i södra delarna. Anledningen är att vi helt enkelt inte hittar något passande.

Bygga nytt blir något dyrare än köpa på andrahandsmarknaden i denna stad. Fått en offert kring 5m för tomt och bygge med totalentreprenad.

Vi har en hyresrätt i dagsläget, så inget som ska säljas. Det som gör mig osäker är ledtiderna och osäkerheten i ekonomin för tillfället. 18-20 månader från signade avtal finns, dvs i slutet av 2023 ungefär. Man hinner förlora yrke och annat smått och roligt under denna tid. Skulle en av oss förlora jobbet skulle exempelvis kalkylen inte gå ihop längre och vad jag förstår det som kan banken då tvinga oss att sälja?

En annan sak jag undrar är hur det fungerar med värdering av huset. Vi kommer ju få ett anskaffningsvärde om 5m. Sedan vid tillträdet ska det tydligen göras en marknadsvärdering och det är denna som ligger till grund för bolånet när byggnadskrediten konverteras till bolån. Är väl främst detta jag är orolig över och undrar hur det går till, någon som har koll? Skulle marknaden vika ned säg 30% från det att spaden sätts i marken till tillträde så blir det jobbigt. Förlorar en av oss jobbet på detta även blir det ridå ned.

Någon som byggt och har lite erfarenhet över hur processen brukar gå till?

1 gillning

Det här med att tajma marknaden och att det inte går köper jag men man ju vara lite försiktig just när saker och ting är lite oroligt.

Om ni står ut ett tag till i ett nuvarande boende så kanske ni kan komma undan med lite lägre byggkost längre fram. Dessutom kanske den egna situationen är klarare med tanke på sysselsättning och annat.

Precis som på börsen så handlar livet om att inte ha bråttom.

2 gillningar