Jag och min man hade innan vårens trista ekonomiska utveckling bestämt oss för att försöka köpa tomt i vårt drömområde, det görs ett större släpp senare i höst (oktober preliminärt). Vi har drömt om att bygga där i många år och detta är de sista tomterna i området. Nu är vi otroligt kluvna kring huruvida vi vågar eller ej.
Vi har stabila inkomster (127 000 brutto/månad gemensamt) och i skrivande stund ca 2-2,5 miljoner att lägga in i husbygget. DOCK är ungefär 1,5 miljoner av dessa vinst från nuvarande boende. Vi vill helst bo kvar under byggtiden och inte mellanbo i någon lägenhet (vilket i vår stad är supersvårt att hitta), framförallt pga barnens förskolor/skolor. Det innebär att om vi skulle köpa tomt i höst skulle vårt nuvarande boende säljas först om ca 1,5-2 år.
Jag känner mig ganska ok med att bostadspriserna svänger så länge man köper och säljer på samma marknad men köper vi i höst och säljer 2024 är det ju inte fallet… Hur ska man resonera? Skräckscenariot är ju att marknaden kraschat lagom till dess och vi får 2-3 miljoner mindre än vi räknat med för nuvarande, nybygget värderas till mindre än vad det kostat att uppföra OCH bygget blir otroligt mycket dyrare än budgeterat pga materialbrist, dieselpriser etc etc.
I nuvarande kalkyler hamnar vi på en belåning en bit under 70 % för nybygget vilket vi känner oss bekväma med, men om det blir helt andra siffror i ekvationen kommer ju belåningen stiga rätt markant vilket inte känns bra i magen… är det en dålig idé att ge sig in i ett husbygge i det här läget? Chansen kommer som sagt aldrig igen men vill inte heller genomföra ett sådant projekt och bara ha ont i magen över oro för ekonomin. …
All input välkommen!