Vågar man bygga nytt hus?

Jag och min man hade innan vårens trista ekonomiska utveckling bestämt oss för att försöka köpa tomt i vårt drömområde, det görs ett större släpp senare i höst (oktober preliminärt). Vi har drömt om att bygga där i många år och detta är de sista tomterna i området. Nu är vi otroligt kluvna kring huruvida vi vågar eller ej.

Vi har stabila inkomster (127 000 brutto/månad gemensamt) och i skrivande stund ca 2-2,5 miljoner att lägga in i husbygget. DOCK är ungefär 1,5 miljoner av dessa vinst från nuvarande boende. Vi vill helst bo kvar under byggtiden och inte mellanbo i någon lägenhet (vilket i vår stad är supersvårt att hitta), framförallt pga barnens förskolor/skolor. Det innebär att om vi skulle köpa tomt i höst skulle vårt nuvarande boende säljas först om ca 1,5-2 år.

Jag känner mig ganska ok med att bostadspriserna svänger så länge man köper och säljer på samma marknad men köper vi i höst och säljer 2024 är det ju inte fallet… Hur ska man resonera? Skräckscenariot är ju att marknaden kraschat lagom till dess och vi får 2-3 miljoner mindre än vi räknat med för nuvarande, nybygget värderas till mindre än vad det kostat att uppföra OCH bygget blir otroligt mycket dyrare än budgeterat pga materialbrist, dieselpriser etc etc.

I nuvarande kalkyler hamnar vi på en belåning en bit under 70 % för nybygget vilket vi känner oss bekväma med, men om det blir helt andra siffror i ekvationen kommer ju belåningen stiga rätt markant vilket inte känns bra i magen… är det en dålig idé att ge sig in i ett husbygge i det här läget? Chansen kommer som sagt aldrig igen men vill inte heller genomföra ett sådant projekt och bara ha ont i magen över oro för ekonomin. …

All input välkommen!

1 gillning

Kalkyler för bygg priser är jätte svårt för företagen just nu.

Ni skulle inte kunna köpa bara tomten då? Och vänta att bygga tills marknaden har stabiliserats.
Om nu just det läget är erat dröm läge.

1 gillning

Tack för input! Vi har tänkt tanken, men tomterna kommer vara så pass dyra (2-2,5 miljoner) att vi skulle behöva låna ungefär halva kostnaden. Och att sitta och betala ränta på det i oklart antal år innan byggstart känns nog tyvärr som lite för mycket pengar i sjön… Hade vi kunnat casha tomt hade det vart ett bra alternativ och absolut värt att låsa kapitalet i.

Glöm inte heller att en obebyggd tomt beskattas årligen med 1% av tax-värdet, inget takbelopp (som med en vanlig villa). Taxvärde 1 mkr = 10 000 kr per år.

Om ni med era goda ekonomiska förutsättningar överväger att inte bygga ert drömhus kan man undra vilka som kan göra det?
Om ni tänker bo där i många år kanske det aktuella ekonomiska läget egentligen på sikt inte spelar så stor roll.

6 gillningar

Svårt läge, men ni verkar ha bra inkomster vilket måste vara en trygghet i det hela. Att tillfället är lite unikt tycker jag också talar till affärens fördel.

Vi gjorde nåt liknande när Corona seglade upp, då hade vi skrivit köpekontrakt med tillträde ett drygt år fram och var rädda att vi skulle behöva sälja befintligt boende för mindre peng än vad vi räknat med. I det fallet blev det inte så.

Kan det vara värt att kolla med banken gällande de tänkta 1,5 mkr från er försäljning? Om marknaden skulle vara kall då det är dags, går det att hålla på den affären då (såklart med utökade kostnader men ändå)?

Jag tycker Mikael T har en bra poäng här. Om bostadsmarknaden är kall när ni ska sälja, kan ni då hyra ut ert nuvarande boende istället och på det sättet täcka räntorna tills marknaden återhämtat sig?

Dessutom, kanske man kan beställa ett fabriksbyggt hus till fast pris och därmed minska risken att priset springer iväg, och avsevärt korta ner tiden från tomtköp till inflytt?

Mvh

F

2 gillningar

Håller med. TS gemensamma inkomst är det dubbla från vad medianen. Om inte 1% av det rikaste landet i världen har råd att bygga hus så har väl ingen det? :upside_down_face:

1 gillning

Hej, vi håller på och bygger men tvingades riva vårt förra hus pga byggfusk.

Vi köpte gamla huset för 12.5M
Vi lyckades få cirka 1.3M från de gamla säljarna i en förlikning.
Huset måste rivas och vi bygger nytt för totalt 9M.
Vi har sedan Jan 2019 bott i en lägenhet som vi tvingades köpa som kostade oss 5M att köpa och som värdet är osäkert på idag.

Vi hade 8.4M i lån på huset sedan innan, vi har idag 1M i lån på lägenheten och vi måste brygglåna 8M för att kunna bygga huset. Så totalt 17.4M i lån.

Sjukt oskön sits kan jag lova och om du sätter det i perspektiv till din osäkerhet så tror jag valet att bygga ert drömhus blir enkelt.

Tråkig sits givetvis men ändå skönt ni kan ro runt det där. Imponerande!

Vi försöker hålla huvudet högt…
Men allt som händer i världen gör att tyngden på ens axlar naturligtvis ökar…

Men vi är noga med att öppna ögonen för allt annat som händer i världen som är så mycket värre, och som gör att våra problem framstår som en snigel på ögat.

• Krig
  • Svält
  • Kronisk sjukdom
  • Allvarligt sjuka barn
  • Barnlöshet
3 gillningar

Om man inte köper på spekulation utan för att ha ett boende, då är det viktigaste att man har marginaler så man klarar sättningar på bostadsmarknaden om man måste sälja vid fel tidpunkt.

Om man inte har sin bostad som en spekulation, då får man förlika sig med att ibland går priser ner, men då är det nya boendet oftast billigare oxå.

En vanlig anledningen till personliga konkurser skilsmässor där man inte kan tajma marknaden, men varit högt belånad.