Är det galenskap att köpa hus just nu?

Hejsan, som rubriken lyder: är det helt tokigt att köpa hus nu? Och vad tror ni är bra att tänka på i så fall? Vi har letat hus i ca 1,5 år och först nu hittat något som både är vad vi vill ha samt ligger inom budget. Dock funderar jag kring det fruktansvärda som händer i Europa just nu och funderar på om det kanske är sämsta möjliga läge?

Hur hade ni andra resonerat?

Jag tycker man ska tona ner det som händer i världen med ca 80% och sen fundera på om timingen är bra eller dålig. Livet fortsätter trots allt som vanligt för det mesta.

4 gillningar

Eftersom jag ser hus som något man köper för att bo i, och inte som en investering, så hade jag inte lagt planen på is pga vad som händer.

Vem vet, kanske till och med bättre pris nu med all osäkerhet.

Jag och min fru håller just nu på att sälja vårt hus och tänkte sen köpa ett nytt, vi kommer inte pausa så länge inte Putin börjar bomba städer i Sverige.

1 gillning

Jag resonerar så här:

Oavsett om det är krig eller fred så kommer man behöva någonstans att bo och banken kommer vilja ha sina pengar. Om ni avser att bo kvar i detta hus i mer än 5 år så tror jag inte att det spelar så stor roll när man köper eller säljer.

Se det som en konsumtion och ej investering så brukar man få en annan bild av situationen.

Och om vi skall vara riktigt pessimistiska…
Om det blir ett tredje världskrig där kärnvapen kan tänkas involveras så spelar det ingen roll om man bor i ett palats eller en skokartong, då har man genast betydligt större problem än hur pass bra/dålig investering man gjorde i en bostad.

1 gillning

Tack så mycket! Tanken är att vi ska bo där i 10+ (gärna fler) år. Jag är mest orolig för skenande kostnader men det kanske är en onödig oro egentligen. Kommer inte köpa nåt så vi ligger på gränsen vill vår ekonomi oavsett.

Tänkte själv att husen var sjukt övervärderade när vi köpte 2020 sen gick det upp ännu mer.
Jag trodde även själv att pandemin skulle pressa ner priserna på både aktier och hus men det var ju helt fel.
Precis som då kan det både gå upp och ner nu.
På lång sikt spelar det heller inte så mycket roll om man råkar köpa på en topp.
Om någon (tex mina föräldrar) råkade köpa på toppen 91 för drygt 1.3 mil, sen gick det ner ca 20% eller 250k, men nu är det värt 6 + mil, så de 250k spelar inte så stor roll ?

Som andra har nämt är nog det viktigaste att man trivs med boendet och man har råd att bo där, dvs ta höjd för eventuella räntehöjningar som kan komma.

1 gillning

Har själv just skrivit på ett köpekontrakt för en villa. Galenskap eller ej får framtiden utvisa.

Har letat länge och trodde som bland andra Riksbanken att priserna skulle gå ned i samband med pandemin 2020. Så blev det som bekant inte.

Nu har världen fått ytterligare ett krig på halsen, dessutom nära oss. Det känns onekligen läskigt. Men jag satsar på hus och fortsätter att månadsspara på börsen.

1 gillning

Allt beror på vilken tidshorisont du är beredd att acceptera.

Vårt hus byggdes 1981. Om man klassificerar läget i A, B och C är läget B eller tom B-. Den enorma krisen på tidigt 90-tal gjorde att vi inte stod på plus förrän i mitten av 90-talet. Nu efter ytterligare 25 år är huset däremot värt kanske tre gånger den ursprungliga byggkistnaden.

På 90-talet betalade vi vår lån och tänkte inte på värdet över huvudtaget. Vi visste att förr eller senare löser det sig, och så blev det.

Känner ni att ert förhållande är stabilt och ni vill bo i villa, så är rådet Köp.

Jag vet inte om det är galenskap att köpa hus just nu, men jag fick en intressant upplevelse med Handelsbanken igår. Jag fick en bolånlöfte från dem av 8 060 000Kr. Idag kontaktade jag dem få att få kontrolleras ett objekt som jag tänkte skicka ett dolda bud för (82 KVM nära Odenplan). Utgångspris är 8 450 000Kr i Stockholm, men alla dessa lägenheter i detta området är ofta slutpris för runt 10 500 000Kr. en 86 Kvm lägenhet på samma våning ett år sen gick för 9 700 000 Kr. Men Handelsbanken tycker att det är lägenhet är värd bara 9 MKR (baserad på ett internalsystem som Handelsbanken använder) så de uppdaterade ner deras bolånelöfte för detta specifik objekt till 7 650 000Kr. Men de sa att om budet skulle gå upp under budgivning, då kan de tänkta att låna mig till 8 060 000Kr (för att de tycker då att det är ett rimligt pris för att flera vill buda till dessa nivåer). Problemet är alla dessa lägenhet gå för 10 500 000Kr i 2022, och jag kommer att aldrig att köpa om jag inte använder förvisning och dolda bud. För 9 900 000kr var det bestämt med köpare och mäklare att de skulle säga ja.

Är detta vanligt från banker att uppdatera neråt deras bolånelöfte baserade på objektet?

Notera Stockholms graf (till vänster). HUNDRA år utan uppgång, och sen helt plötsligt smällde det. Jag tror ingen kan gissa vad som händer kommande 1, 10, 100 åren.

Gällande nuvarande händelser så tror jag ingen heller kan veta om det tar slut om 1 vecka, 1 år, eller 10 år.

Köp om huset ger er glädje. Men överbelåna er inte, det är alltid bra med buffert varje månad. Det kan komma ett krig, eller en hög bolåneränta, eller en av er blir sjukskriven, etc etc. Så “kör på” så länge det finns buffert i ekonomin och inte att ni går plus minus noll varje månad.

3 gillningar

Viktig graf att komma ihåg när man hör ”bostäder är alltid en bra investering”.

1 gillning

[raderat…]