Första inlägget här på rikatillsammans och spännande forum!
Mycket diskussioner nu handlar om att överleva lågkonjunktur, höjda räntor, stigande matpriser och elkostnader.
Vi bor i ett hus vi hyr för 8000 kr i månaden, har stall och hästar. Vi har god ekonomi så att vi kan med lätthet spara 20 000 kr i månaden. 1 jobbar, 1 studerar och vi har som bisyssla ett AB där vi knåpar ihop för att maxa utdelningen årligen men det är inte medräknat i dom 20 000 vi sparar varje månad. Nästa år jobbar båda och då höjer vi inkomsten 12 000 kr till.
Men min fråga är hur ska man tänka nu när det kommer bistra tider? Ska man satsa mer på börsen (rea på börsen)? Bör man försöka komma över ett eget hus om huspriserna dyker? Ska man försöka göra andra investeringar?
Lägga pengarna på sparkonto med nuvarande inflation känns som att kasta dom i sjön
I och med att ni hyr en bostad idag så hade jag sagt att prio 1 bör vara att köpa en bostad. Nu är det ju dock inte alls säkert att något ni är intresserade av finns till salu. Då hade jag nog stoppat lite på börsen och fortsatt lägga undan vid sidan av börsen till kontantinsats, om ni inte redan har pengar till kontantinsats sparat!
Sen alla pengar som blir över kan ni lägga på börsen!
Vi är precis i början av en befarad lågkonjunktur men ingen vet hur djup eller hur lång den kan bli. Fortsätt hyra, spara och snåla i ett halvår till för att se hur den globala ekonomin utvecklas innan ni tar ett beslut. Ibland är det svårt att sitta still i båten då man ofta tror att man måste göra något men den närmaste framtiden kommer med säkerhet den mest värdefulla egenskapen vara tålamod och den mest värdefulla tillgången cash.
Vi har tänkt exakt samma! Priserna där vi bor är på väg ner så vi sparar just nu för att se utvecklingen och hoppas kunna göra ett klipp framöver. Sen kommer det säkerligen sluta med att vi stoppar in resten på börsen.
Jag tänker så här. De nya höga/normala räntorna kommer tvinga ned priserna. Jag själv utgår att varje procent högre ränta sänker priserna på hus och lägenheter mellan 5-10%.
Anledningen är enkel. Hushållen har alltid köpt husen inte på en analys av miljoner, utan vad de kan ha råd till i månaden. Hushållen har sina 30% av inkomst att lägga på boendet och även om man kan trycka upp det närmare 40%, så betyder det inte något större för ens möjlighet att köpa något dyrare.
Ett hus som kostade fem miljoner behöver gå ned till under två miljoner nu när räntan är nästan fem ggr högre än i förra året OM familjen skall behålla samma månadsbudget. Mer realistiskt är väl någonstans mellan 2 och 3 miljoner, men det finns bara inte utrymme för folk att betala mångdubbelt mer i månaden … Därmed denna annalkande bostadscrash. Ett alternativ är ju att det blir en sk stale market, dvs att inte försäljningar blir till. Men fan trot. Folk skiljer sig, blir av med jobben, måste flytta till annan stad, klarar inte av prishöjningarna i el, transport, mat och räntor. Som det ser ut nu närmar vi oss snabbt en brant backe där många familjer inte längre kommer kunna betala sina räkningar. Det tar nog någon månad av att sälja av sina fonder, besparingar och lån av familjen - men någon gång under våren smäller det nog till.
Är det då värt att investera i ett hus. Absolut inte, om inte räntorna faller. Som sagt är månadskostnaden det som styr huspriser mest - där gratis pengarnas tid är slut. Eller? Vem vet. Kanske kommer den fotnoten tillbaka? Men med höga räntor kommer vi nog börja behandla våra hus lite mer som en bil; dvs en kostnad och inte en investering. Det låter vettigt för mig.
Ja det är vettigt. Vi kommer nog se en rekyl på husens värde och man kommer kunna köpa dem billigare. Men månadskostnaden kommer nog bli det samma eller ännu högre än de var i noll ränte miljön. Har man en massa pengar cash, ja då kanske man kan göra klipp. Så brukar det ju vara under lågkonjunktur.
Vill ni ha ett eget hus är det väl inte fel att nu börja kolla upp marknaden. Ni har ingen bostad som ni måste sälja och har därför en konkurrensfördel genom att kunna göra en snabb affär. Man får se bostaden långsiktligt. På kort sikt är börsen bättre (om du nu inte belånar bostaden hårt och fastighetspriserna stiger). En bostad som man trivs med är väl precis en sådan grej som man ska ha sina pengar till.
Jag hade avvaktat med börsen. Den är slag och utan riktning. Men antagligen är det annars rätt bra läge att gå in långsiktigt just nu. Jag personligen vågar inte nu.
Köp aktier. Dom hanterar alla dina funderingar åt dig och prissätter marknaden utan att ni behöver det. Hus är överskattat och prissatt därefter, typiskt svenssons som ska ha allt och belåna sig till vansinnets gränser.
En edit. Kan tycka att det är ett utmärkt köpläge på börsen nu och jag fattar inte vad alla är så rädda för. Nångång kommer allt kapital vilja tillbaka in i värmen så då blir det en sjuhelsikes resa uppåt.