Men fick panik imorse när man öppnade nyheterna. Ska jag avstyra? Har inte sålt min egen än…
Ska du låta oss avgöra det? ![]()
Men visst, vill du ha råd så anser jag att boende är något annat än varor och att det är något man bor i under längre tid. Beslut tas efter att man sett över sina finanser (inklusive marginaler).
Panik låter dock otrevligt. Vad skrämmer dig mest?
Vilka nyheter syftar du på?
Vilka nyheter skrämmer dig idag som du inte var rädd för igår ?
Hur påverkar dessa din boendesituation ?
Jag har generellt inte koll på ekonomin men det hade varit att köpa ett hus visserligen inom vår budget men kalkylen hänger väl ändå lite på att vi får vår nuvarande lägenhet såld. Givet ex. Nedan från svt nyheter:
” – Man ser framför sig att det här kommer att skada ekonomin och att inflationen kommer att ta fart och att räntorna kommer att gå upp, säger SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén.”
Tänker man om räntor tar fart mellan att vi köper och säljer kan de ha en effekt på priserna omedelbart. Kanske inte räntorna i sig går så fort men att folk som redan är rädda och osäkra blir ännu mer försiktiga att göra några stora ekonomiska beslut.
Generellt sett om du har tak över huvudet skulle jag inte byta boende nu om jag inte har sålt det gamla.
Det är egentligen inget problem om marknaden rasar för det gör ju att du får mindre för ditt boende samtidigt som du betalar mindre för det du köper, men då gäller det ju att du köper och säljer på samma marknad.
Tack det var egentligen det jag kände också. Avstyrde signering, skulle haft magsår annars
Om du känner dig själv så pass bra tycker jag det låter vettigt
Då är det rätt beslut. Offra inte hälsan. ![]()
Rekommenderar att sälja först innan ni köper. Mycket skönt att veta hur mycket pengar man har att röra sig med.
Skönt att kunna sälja i lugn och ro, till ett bra pris. Sen kan man få 6 månader på sig att hitta nytt, vilket man borde hinna.
Samtidigt har ni så god ekonomi att ni enligt banken har råd att köpa nytt innan så sålt ert befintliga så har ni utrymme i kalkylen för att hantera det. Det normala är att banken kräver att det gamla är sålt, dock nödvändigtvis ej avträtt, för att lånelöfte mm ska vara giltigt. Så har ni råd med dubbla bostäder och dubbla lån så borde kalkylen klara av ett mindre tapp i marknaden.
Oval förutsätter att ni givetvis är långsiktiga er ert val av bostad, dvs ni har tänkt bo där i överskådlig framtid och inte ser det som en investering som ska säljas om 1-2 år med vinst
Vilka nyheter berör ett lägenhetsköp i Sverige?
Oro för räntan går upp?
Tveksamt att de höjer räntorna då det råder staglation(?) eller vad det nu kallas när priser går upp när folket har mindre att röra sig med.
Att då höja räntorna verkar otroligt dumt.
Ha is i magen
Angående specifikt räntan i förhållande till omvärldsläget så justerade i alla fall marknaden ner sina förväntningar på framtida styrränta (indirekt inflation) idag.
Fråga mig inte varför men den tror väl helt enkelt att tullkaoset eventuellt skadar produktionen tillräckligt mycket att en lägre ränta för stimulans väger tyngre än att motarbeta ev inflation (?).
Marknaden har givetvis sällan 100% rätt eller fel men den brukar ge en bra fingervisning. För det är en marknad!
Bara ett medskick
Är väl tryggare att ha ditt kapital i en trygg bostad än volatil börs?
Det spekuleras att anledningen att Trump gör det här är för att låta USA hamna i recession så att FED blir tvungen att sänka räntan. Nån räntehöjning kommer inte ske.
Jag satte in 70k på LYSA 50/50 i februari och lyckades pricka toppen, skrev på för en lägenhet i onsdags och nu skall jag sälja den jag har.
Livet måste fortsätta.
Det är väl ändå inte så svårt att lista ut. Att börsen gått som den gjort innebär ju att de allra flesta inte på riktigt trott att Trump och USA skulle stöka om hela världshandeln.
Som någon som fick nycklarna till sin nya lägenhet i mars 2020 med börskrasch, permitteringar och hela sektorer av arbetsmarknaden plötsligt utan jobb så förstår jag att en viss oro kan uppstå.
Nu blev det rätt bra för min del, men det kunde likväl gått åt helvete. Det kunde det ju gjort senare också, men man får gå på det man vet.
Tack för alla svar förresten.
Kände mig lite väl ovetandes om hur mycket detta skulle påverka och med vilken hastighet. Sen även är gemene svensk inte särskilt brydd om omvärlden och de flesta tänker nog liknande mig; ”ah ekonomin går skit, bäst att vi håller i pengarna”. Känns inte som bästa tajmingen att ta väldigt stora beslut som för mig; köpa första huset med nytt barn samtidigt som jag inte har sålt nuvarande boende först.
Det var nog ett bra beslut under omständigheterna. ![]()
Vi var med om lite samma sits under förra året, köpte innan vi hade sålt. Det va väldigt nervigt innan vi äntligen sålde och absolut inget jag kommer göra om i framtiden. ![]()
Därför har jag hållit mig till hyreslägenhet hela mitt liv då jag alltid hittade på något dåligt att köpa något ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()