Ränta på byggkreditiv

Har precis köpt ett nyckelfärdigt radhus i nyproduktion som kommer att byggas under ca ett år framöver. Finansieringen av huset innan slutvärdering och bolån görs genom ett byggkreditiv.

Har varit i kontakt med två storbanker om detta och fått förslag på kreditiv med rörlig ränta på mellan 2,25% och 2,4%.

Någon här på forumet som har erfarenhet eller koll på byggkreditiv? Vad är en rimlig ränta och hur mycket prutmån kan finnas? Finns det något annat man bör tänka på vad gäller dessa kreditiv?

Hej Jonathan!

Jag har för närvarande ett byggkreditiv och räntan ligger på 2%. Är verkligen ingen expert på att bygga hus eller byggkreditiv men är nöjd med mina 2%. Fick 3+% som förslag från en annan bank innan vi valde den vi har idag, så 2-3% känns inte helt orimligt.

Är också nyfiken på att se vad andra i forumet har att säga kring detta!

Ett kreditgivare innebär en viss manuell hantering. Värdet på fastigheten är dessutom inte verkligt, utan bygger på ett framtida tänkt värde. Banken har därför, åtminstone teoretiskt en högre risk.

Att räntan då ligger högre än för ett normalt bolån är därför högst rimligt.

Kreditivet löper under en begränsad tid och den genomsnittliga skulden är lägre än när huset är klart. Med risk för att låta nonchalant är en tiondel hit eller dit inte hela världen.

Ditt absolut största fokus måste vara att få en så låg ränta som möjligt på det framtida bolånet. Det är där pengarna finns att spara.

2 gillningar

Hej John,
2 % lät spontant bra. Ett par jag känner har ett pågående bygge har ett kreditiv på närmare 3%.
Klart att det skiljer mycket från fall till fall och beroende på hur banken bedömer riskerna, men bra att få en fingervisning om vad som är rimligt.

Vilka avgifter får du betala för kreditivet?
Jag fick förslag på 6000kr i avgifter, inkl. förhands- och slutvärdering.

Helt klart rimligt med högre ränta än på bolån såklart. Normalt typ bolån + 1%?

Sant att en tiondel hit eller dit inte påverkar den totala kostnaden i någon högre grad och att man bör fokusera på möjligheter till bra bolåneränta istället. Kanske kan vara värt att betala lite mer för kreditivet hos en bank där en framtida bolåneränta blir billigare? Eller åtminstone se till att man är fri att teckna bolån hos vilken bank som helst när huset är klart.

Vi betalade 2,14% under 2020, gick in med 1,89% i slutet av 2019. Tror att man kan landa på 2% om man bara jämför några olika banker.

Tror vi betalade ca 2 000 kr totalt för båda värderingarna. Inga andra avgifter.

Handelsbanken och Swedbank bjöd ungefär samma villkor.

Är inte medveten om någon avgift för värdering. Mitt case är lite annorlunda kanske då jag ”köpte” via mäklare och han kommer göra den slutliga värderingen.

Det är svårt att rakt av jämföra räntor och avgifter.

Låt mig ge två exempel. 1. Peab exploaterar ett småhusområde. Som bank kan du i princip låna ut pengarna i sömnen. 2. En oerfaren entreprenör med en nyutexaminerad besiktningsman bygger ett hus.

Åtminstone jag skulle prissätta bankens insatser helt olika.

2 gillningar

Nordea tar 2,4 % cirka. Bara bita ihop och försöka få till bolånet sen till 1.14 :slight_smile:

*edit 2.4 inte 2.5

2 gillningar

Jag tycker nummer 2 låter som :popcorn:-tajm… idé för dokusåpa? :thinking::joy:

3 gillningar

Testat alternativ 2 och det gick utmärkt. Oklart när besiktningsmannen tog examen dock😊. Byggkreditivet ligger alltid lite högre som någon nämnde men jag tycker ditt erbjudande verkar rimligt.

Man betalar dock bara för den del av kreditivet som används. Vi såg därför till att betala fakturorna med egna medel så långt vi kunde med kontantinsatsen för att skjuta på räntan.

Som @Nestor är inne på ovan. Har du en stabil byggare i grunden så se till att lyfta fram det vid en förhandling med banken. Om du har en mer oerfaren/obeprövad byggare så lägg ditt fokus på att få en så ”baktung” betalplan som möjligt. Det innebär att du bara betalar för material och arbete som är monterat i huset, inte beställt eller levererat till bygget (Det materialet ser du inte om byggaren börjar få problem). Då minskar du risken att bli den som måste jaga tillbaka pengar och du behöver också betala ränta en kortare period.

Ja, här tog jag rejält…

Bara så jag förstår villkoren (behöver själv eventuellt ett byggkreditiv), man behöver inte pantbrev eller liknande i detta skede och de 6000 kr man betalar kommer man aldrig se igen gissar jag? Jag fick villkoren 6500 kr i avgift + 4% ränta vilket jag tyckte lät högt och med dessa villkor går jag nog hellre in med pengar själv.

Låter saftigt med 4%. Min rekommendation är att jämföra och benchmarka.
Du borde kunna halvera den räntan idag (beroende på kreditivets storlek) och få bort större delen av avgiften.

Jag har tyvärr inte möjlighet att byta till annan bank så jag kommer välja att använda ett bankkonto som pantsättning istället för byggkredit. Jag kommer ju tappa avkastningen på kapitalet men jag får en buffert med korto räntor och jag slipper 4% + 6k i avgift samt slipper en massa trassel. Ser det som en bättre lösning. Jag tar bolån på min villa istället. Jag visste inte om att man kunde ta bolån själv utan att alla som äger villan är med på lånet (självklart med medgivande av de andra).

Vi skrev på för vårt byggkreditiv imorse, 1,95% med 4 500 kr i avgift. Vi bygger i egen regi och tar in de hantverkartjänster vi behöver på löpande.

Du behöver inte ens äga villan. Föräldrar kan exempelvis pantsätta ett pantbrev i sin egen villa som säkerhet för ett lån som tagits upp av ett sitt barn.

1 gillning

Exakt så.
Banken menade dock att värderingen tar lite tid och därav måste de ta ut en avgift.

Efter lite mer diskussion slutade det i vårt fall med 5000kr i avgift och 1,99% ränta.

Vilken bank blev det till slut? Och vilka använde ni för att förhandla ner räntan?

Vilken bank blev det till slut?