Lån och krav om tillsvidareanställning

Jag tänkte ta ett lån för en lägenhet och råkar ha det såpass lyxigt att jag med god marginal har mer än dubbelt så mycket i kapital än vad den lägenhet jag ska köpa är värd. Jag vill likväl ta ett bolån på 50% av värdet (för att kunna investera dessa 50% på börsen - egentligen irrelevant för detta inlägg).

Jag går samtidigt och funderar på att säga upp mig och start eget. Jag har talat med Avanza och Nordnet och båda kräver likväl att man antingen 1) har en tillvidareanställning eller 2) har haft ett eget bolag i ~2 år med stabil vinst, för att kunna ta lånet.

Jag tycker det känns lite kinkigt att kräva 1) & 2) när jag i realiteten alltid kommer att kunna köpa lägenheten kontant - och betala av lånet närsomhelst i framtiden med god marginal. Är det någon som vet om det finns lagliga krav på banker att behöva kräva en tillsvidareanställning, typ? Svaret på den frågan kan hinta om jag ska leta vidare bland andra banker, eller om jag helt enkelt ska stanna på jobbet fram tills att jag köpt lägenheten.

Du lär få samma svar från alla banker, möjligen någon som bluestep eller liknande kan tänka sig låna ut till ockerränta, men det finns en väldigt enkel lösning på detta, köp lägenheten, starta bolaget, belåna lägenheten till 50% när du lever upp till de vanliga bankernas önskemål. Profit!

7 gillningar

Jag tror också att du har svårt att få ett lån utan varken tillsvidareanställning eller ett stabilt eget bolag. Det är ju ganska uppenbart att ditt lån innefattar betydligt högre risk än “normalfallet”, eftersom det inte finns någon som helst garanti om framtida intäkter. Visst, du har relativt mycket kapital just nu, men anledningen till att du vill låna pengar är ju för att du hellre vill låta ditt kapital växa på börsen, dock i utbyte mot risken att förlora delar eller hela kapitalet. Om man på det lägger till att du i värsta fall kanske även tvingas leva av detta kapital (om du förblir utan stadigvarande inkomst om ditt nya bolag inte genererar de intäkter man hoppats) så ökar det ju bara riskerna ytterligare.

1 gillning

Förtydligande: Lägenheten kommer att vara värd ~30% av mitt totala kapital. Dvs. jag kommer att ha 15% av mitt kapital i handpenning.

Det är väl i stort sett vad du redan skrivit, och jag ser inte riktigt hur det påverkar de svar du redan fått. I den värsta av världar skulle ditt kapital på börsen mer eller mindre kunna raderas över en natt (såklart beroende på hur din portfölj ser ut och vilken riskspridning du har). Det må vara en osannolik händelse, men det inte som att liknande saker inte skett förut och världsekonomin är ju inte heller särskilt trygg och förutsägbar just nu.

Du kan aldrig räkna kapital på börsen som kapital i handen. Du verkar resonera utifrån att ditt kapital på börsen inte kan minska i värde (i vart fall inte i en sådan volym att det har betydelse för ditt lägenhetsköp), och att du utan problem när som helst kan lösa lånet. Men så länge hela kapitalet är utsatt för den risk som börsen faktiskt innebär, så kan man inte ge en sådan garanti.

Jag skulle göra som ovan råd, ta hela lägenheten med eget kapital och belåna lägenheten när du uppfyller kraven för att få ett bolån (om du då känner att du vill frigöra kapital till börsen). Alternativt får du vänta med att köpa en lägenhet tills att du uppfyller kraven, eller då lägga planerna på att starta eget på is ett tag, och fortsätta vara anställd.

Låter rimligt. Äger 80% global indexfond och 20% AMF Räntefond mix så låg risk för nedgång mer än 50% men risken är såklart inte obefintlig. Tack för input!