Belåna obelånad bostadsrätt med minimal lön

Hej!

Har följt rikatillsammans.se i ett par år och lyssnat på många podcast-avsnitt. Detta är mitt första inlägg.

Jag äger en obelånad bostadsrätt värderad till 3m och har en aktieportfölj på 1,3m.

Lön: 7 000 per månad. Bestämmer min egna lön.

Befintliga lån: 85 000 i CSN-lån som ökar varje månad

Inkomst av kapital 2019: 600 000

Inkomst av kapital 2020: 550 000

Inkomst av kapital är genom bostadsaffärer och således ingen ”stadigvarande inkomst”.

Jag äger ett företag till 50% och fakturerar 40 000 ex.moms per månad och har en kund. 5-årigt avtal. Omsättning för helåret 2020 är blygsamma 120 000 eftersom vi började i slutet av 2020.

Jag skulle vilja belåna upp bostadsrätten för att placera pengarna på Lysa, har en väldigt lång sparhorisont på cirka 20 år. Problemet jag har är att ingen bank vill förmodligen ge mig lån på grund av för låg inkomst. Hur skulle ni kloka gjort?

Skaffa en kund till :slightly_smiling_face: Eller en medlåntagare/borgensman.

Hej, tack för svar. Har inte möjlighet att ordna en till kund så lätt och inte möjlighet att ha någon medlåntagare här.

Försök förhandla med banken. Eventuellt kan du få lån om du flyttar lite av ditt sparade kapital till banken istället för Lysa.

Bra tips, tack. Kanske kan locka med att jag också blir helkund hos banken? Kan i princip sälja av aktierna och köpa bankens fonder (om så bara för ett par månader) om det ser bättre ut. Tror dock de går väldigt mycket på sina mallar och lönen är nog mer viktigt än något annat.

Åtminstone Länsförsäkringar (där jag är förmånskund) har räknat med delar av mitt sparade kapital som en inkomst också, dock med 2% avkastning så det går att förhandla upp det. Men blir du helkund så är de gladare att förhandla med dig, speciellt om du även är beredd att flytta företagets ekonomi dit. Tror inte Länsförsäkringar är unika här, utan jag upplevde lite samma sak när jag pratade med Nordea. Har man ett lite större kapital så öppnar sig dörrar som man tidigare trodde var stängda. Är man beredd att flytta mera engagemang till banken så får man dessutom bättre villkor.

2 gillningar

Ingen bank = ingen traditionell bank med väldigt låg bolåneränta?

Har du hört med de nya aktörerna? (Lendo, Bluestep etc)?

Kan du låna genom företaget på något sätt?

Kan du få en borgenär?

Kan du sälja en del av lägenheten på något sätt?

Sälja hela och flytta till billigare?

Edit: vill också lägga till att bankernas krav på disponibel inkomst är reglerade av finansinspektionen