Orimlig avgift vid kontanttillträde

Tja! Jag ska köpa min första bostad och gör det helt kontant då jag har sparat i flera år. Bor dessutom i en mindre ort så det är inga omöjliga priser. Jag har träffat både mäklaren och säljaren för ett avslut och skrivit på allt. Under det mötet så berättade mäklaren att jag måste kontakta min bank angående ett kontanttillträde som behövs vid tillträdedagen.

Jag Kontaktade nordea som är min bank och vi började diskutera om ett möte för ett kontanttillträde. Sen på slutet säger bankmannen att de tar en avgift på 15.000 kr(!!!) för det här. Det låter helt absurt och det tyckte mäklaren också, hon hade aldrig hört att banken tar en sån stor avgift.

Jag undrar om det finns något annat sätt att kringgå det här? Typ ta ett lån och lösa in det direkt? Då skippar man tydligen kontanttillträdet helt och hållet. Vet ni vad era banker tar för avgift för det här? 15.000 är vansinne för att flytta mina egna pengar.

2 gillningar

Du tar minsta lånet din bank erbjuder, i mitt fall var det 200 000 kr och sen betalar du tillbaka direkt. Jag lånade på en fredag och sen betalade jag tillbaka på måndagen, tror det kostade ca 40 kr totalt i ränta :slight_smile:

Och ja, alla banker har denna absurda avgift så enda sättet att runda är genom att ta lån och betala tillbaka direkt

16 gillningar

Varför blanda in banken? Gör en överföring till mäklarens konto. Så har jag gjort vid två kontantköp.

4 gillningar

Trodde det också skulle räcka men mäklaren säger att säljaren har ett lån som han måste lösa med banken vid tillträdet. Och att det tar några dagar för pengarna att komma fram vid en överföring. Ett kontanttillträde så kommer de fram direkt.

Vet en person som skall göra ett kontanttillträde i närtid.
Avgiften är i det fallet blir 5000 Sek. Har hört den summan förut för kontanttillträden.

2 gillningar

Det finns en ny EU lag om Instant Transfers och att det ska erbjudas gratis. Iallafall i Tyskland gäller det sedan 1:a Jan i år att instant transfers ska vara gratis. Nu pratar jag om överföringar i Internet banken så jag vet inte vad för regler gäller med större belopp som husköp. Kan också vara att lagen bara gäller Euro men gud vad förbannad jag blir på finanssystemet som hela tiden är ute att råna dig. Vad bra att vi har lagar som skyddar den lille.

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Så länge det inte är tal om att det saknas pantbrev eller liknande utan det är ett “vanligt” bostadsrättslån så hade jag tagit lånet och betalat av det direkt.

p.s. 5000 kronor är det jag hört här på RT förr, så 15k låter ju onekligen helt vansinnigt.

3 gillningar

5000kr är också vad jag skulle ha betalat för en sådan transation för några år sedan. Jag tog i stället lånet och betalade 3mån senare

Tack för upplysningen! Det fick mig att gräva lite, och mycket riktigt, SEPA instant transfers är numera gratis även hos min husbank, tidigare kostade de 0,60 EUR/styck.

Men banken lär väl inte bevilja ett lån som amorteras direkt?

Det vore ostrategiskt att berätta att du kommer amortera det direkt :wink:

Men enligt villkoren är det inga konstigheter om du väljer rörlig (3 månaders) räntesats. Då kan man amortera ett bolån precis när som helst och bara betala upplupen ränta.

4 gillningar

När vi köpte vårt senaste hus för snart 8 år sen så betala vi ingen avgift för att betala huset utan att låna, dvs kontant… Kan vara att både säljare å köpare hade samma bank å båda va obelånade innan…

Du behöver inte betala extra för att säljaren ska rensa sin ekonomi .
Bankerna är rent kriminella i min synvinkel då de lånar ut pengar som skapas vid lånetillfället som de sedan kräver ränta på.
Du ska bara betala din handpenning oavsett!

1 gillning

Det var dyrt!
Är i samma sits och ska ha kontanttillträde 1 juli.

Ringde min lönebank Swedbank och de tar 4000kr men eftersom jag har pengarna hos SBAB ville de att jag går den vägen istället.

SBAB tar 5000kr i avgift men kräver att man redan har bolån hos de och sparkonto i minst X antal månader.

Försök ta ett bolån om du kan och betala av det efteråt så slipper du.