Jag funderar på hur man går tillväga för att förhandla bort amortering på bolånet när belåningsgraden är under 60%?
Jag undrar även när börjar räntan ticka igång för att jag har fått frågan från banken när bolånet ska bli betalt dvs slutfaktura ( nyproduktion)? Hur ska man tänka kring den dagen man väljer utbetalning av lån?
Jag kommer så klart ta kontakt med banken men vill även höra hur andra i samma/liknande situation har resonerat.
Banken har som sagt dessvärre inte mandat att förhandla bort amorteringen alls. Så länge bolånet är taget under/efter 2016 och belåningsgraden är över 50% är den juridiskt påtvingad.
Om bolånet är taget före amorteringskraven infördes 2016 är jag osäker.
Vi byggde hus nyligen så jag kan kanske besvara några av dina frågor.
Jag tolkar det som att du har ett byggnadskreditiv. För oss omvandlades till ett bolån när sista fakturan var betald, och huset hade gått igenom slutbesiktningen. Tror att det tog någon vecka mellan det att slutbesiktningen var gjord och tills dess att byggnadskreditivet omvandlades till bolån.
Vi valde också att få amorteringsfritt, för vår del var det inget problem att lösa det med vår bank. Men har också uppfattat det som att detta inte är något som banken måste gå med på men för oss var det inga konstigheter. Vi har Handelsbanken och en belåningsgrad på runt 60%.
Är det lån från före amorteringskraven är det fritt fram för banken att bevilja amorteringsfrihet.
Jag tror dock inte man har någon juridisk rätt att kräva att de godkänner det men här är är jag osäker.
Man kan ju dock byta bank om de vägrar
Bra att veta om sådana lån är att se upp om man vill låna upp mer kan de bli “smittade” av amorteringskravet.
Man kan slippa det men då måste det nya lånet amorteras på 10 år istället.
Vi kontaktade vår bankkontakt på Nordea och sa att vi vill ha amorteringsfritt i 5 år (också nyproduktion). Det gick smidigt. Belåningsgrad på 69 %.
Och vi gjorde om byggnadskreditivet till bolån när alla fakturor för bygget var betalda.
Jag har fått det, jag vet att Nordea ger det väldigt lätt från årskiftet amorterings frihet i 5 år. Swdbank får man kriga och säga Vrf man ska ha det och ha en ekonomisk plan och fjäska lite och sen säga att “Nordea gav mig amorterings frihet” då fick jag det från Swedbank tillslut
Banken vill ju jättegärna ge dig amorteringsfritt ifall de får, då har du ju ditt lån hela livet och de har en stor passiv inkomst i form av räntor för resten av ditt liv.
Ifall de kan ge dig amorteringsfritt så kommer de gladeligen göra det, även utöka ditt lån så de får ännu mer räntepengar från dig, de kommer ju vilja mjölka dig så mycket som möjligt.
De kan även erbjuda och maila om privatlån också, för den där härliga resan eller dyra bilen, varför inte amorteringsfritt på ditt privatlån också när ni väl är igång?
Det är staten som vill att du ska amortera, inte banken, staten försöker skydda dig från dig själv, för att det inte ska gå att ta riktigt dåliga ekonomiska beslut.
Tycka vad man vill om att staten bestämmer vad vi gör med våra pengar, men här är det ändå vettigt kan jag tycka. Skulle vara rimligt med 1% amortering varje år oberoende av storlek och typ av lån, för ens eget bästa.
Blir ju meningslöst med amorteringskrav och kontantinsats när folk ändå enkelt tillåts kringgå reglerna. Om någon enstaka person som nördat loss ordentligt lyckas är det ingen fara på det stora hela, men detta är systematiskt från bankernas sida.