Är det någon som har erfarenhet eller kunskap, om det går att kontakta sin bank och ansöka om amorteringsfrihet på bolånen för att amortera av privatlån hos samma bank?
Det bör ju från banken uppskattas som ett förståndigt och moget beslut, tänker jag? I detta fall gäller det SBAB.
Alternativ är ju bara att ansöka om amorteringsfrihet med anledning av ökade kostnader, och sedan helt enkelt amortera av privatlånet?
Om man skulle ta kontakt med banken, vilka av de två alternativ är mest troligt att få igenom?
Det bästa är att du kontaktar dem och bollar dina idéer direkt med dem så får du ju svar direkt.
Bra tanke förövrigt att amortera dyra lån först.
Lycka till
Beror på vilka kostnader du menar.
Enligt KALP ska du/ni klara 6-7% på bolånen och där är vi inte än.
Det måste vara nya oväntade utgifter som gör att du behöver hjälp annars bör banken neka er.
Finns dessutom risk att ni anses utgöra större risk som kunder i framtiden och det kan påverka lån och räntor.
Vad du säger till banken nu är ju att “ja, jag har lånat pengar av er men jag kan inte betala tillbaka, hjälp mig”. Det kan inte vara positivt för ens “credit score”.
Sedan vill väl banken tjäna pengar. Varför skulle de låta dig vänta med amortera på det billiga bolånet som de inte tjänar så mycket på i förhållande till det dyra privatlånet som de tjänar mer pengar på?
Att du har hög ränta på ditt privatlån kan väl inte anses vara en ny och oväntad utgift / ökad kostnad. Det är väl snarare väl känt redan från början.
Det jag tror banken skulle tycka vara mest förståndigt och moget är att minska konsumtionen och på det sättet betala av ditt privatlån.
Det finns väl ett scenario där banken skulle kunna tänkas vilja att du istället betalar av privatlånet och kan medge amorteringsfrihet, och det är av ren självbevarelsedrift om du håller på att gå i personlig konkurs och få skuldsanering. Då skulle de kunna ha alternativet att du inte betalar ditt privatlån alls, och då är det så klart bättre om du gör det.
Nej, efter att ha jobbat årtionden i bank så kan jag säga att riktigt så är det inte.
Det finns absolut inget som en bank avskyr så mycket som kreditförluster. Att sitta med en i det närmaste 85 procentigt belånad villa plus ett blancolån är därför ingen önskedröm. Speciellt inte i ett läge där priserna på boende har sjunkit kraftigt. Av ren självbevarelsedrift skulle banken gärna minska blancolånet till ett lån med åtminstone någon form av säkerhet.
Kruxet är att Finansinspektionen inte bryr sig om eventuella blancolån. Vi får hoppas att SBAB blundar för detta.
Är inte alls säkert att marginalen är högre på privatlånet. Privatlån kräver en mycket större andel eget kapital än bostadslån enligt EU-krav. Sen är även risken större då det saknas säkerhet för lånet. Blancolån är dessutom väldigt flyktiga, går mycket snabbare att flytta till en annan bank än ett bolån.
Skulle säga att det i huvudsak handlar om banken bedömer att de får ge amorteringsfritt på bolånet för att amortera på privatlånet utan att bryta mot FIs regler.
Nu kanske vi utgår från att du har 85% belåning på ditt bolån. Om du har lägre än så kanske alternativet är att se om SBAB kan baka in ditt blancolån i ditt bolån?
Minns för många år sedan när Nordea ringde mig och erbjöd sig att baka in mitt billån i bolånet. Jag tackade glatt ja eftersom jag hade lägre ränta där.
Jag har ett pyttelån hos Swedbank på 495.000 i dagsläget. Jag tog det mest för att jävlas med dem då de annars ville ha hutlöst betalt för att hjälpa till med flytt av pengar vid vårt husköp.
Investerade klokt i bland annat SSAB och har sedan september förvandlat halvmiljonen jag lånade till 635.000.
Tröttnat lite på räntan så nu tänkte jag betala av 99% och ha kvar någon tusenlapp bara för att…
Ringde Swedbank och bad om att få lånet amorteringsfritt. Jag har tidigare amorterat 1.000/månad. Berättade inte att jag tänkte extraamortera till veckan.
Det var inga problem men det är en liten procedur där det görs en ny UC och så tittar man igenom skuldsättning, värdering osv igen.
Även om jag har ett ganska modest bolån var proceduren samma enligt Swedbank.