Någon som stött på att banken kräver administrativ avgift för att sänka amorteringstakten?
Min bank kommunicerar att en avgift på drygt 2,000 kr tas ut för att ordna det. Tyckte inte det var värt det då eftersom jag hade antagit att det ingick i kundförhållandet när man är lånekund.
Det är inte så att det ingår någon form av ränteskillnadsersättning i beloppet? I annat fall tycker jag detta känns minst sagt sniket.
Hota om att gå till en annan bank med ditt bolån och se om den avgiften magiskt försvinner
Vilken bank är detta? Stor varningsflagg för den snikenheten.
Bara meddela att du då istället skulle vilja ha ut ett amorteringsunderlag inför bankbyte.
Jag är också intresserad vilken bank.
Danske bank.
Nja. Det måste ju ändå fattas ett nytt beslut. Sådana beslut fattas av två personer i förening. Antalet minuter drar iväg rätt fort.
Det är det oftast inte, men om inte annat så har Finansinspektionen krav på att kreditbeslut inte får tas ur som helst. Efter att beslutet är taget skall det redovisas i ett protokoll, och därefter genomföras.
Banken gör ingen vinst på desa 340 kr, tro mig. Att ta 2000 spänn däremot känns lite i mesta laget.
Men de lär tjäna på en minskad amortering.
Nja, riktigt så avancerade kalkyler gör man inte. Men visst kan det bli så.
Hej! Har du frågat dem var den ligger i deras bolån Terms & Conditions som de kan referera till? Jag har letat lite i Swedbank T&Cs men jag ser ingen såna kostnader skrivit någonstand
Står det något överhuvudtaget om förändringar av amortering? I så fall kan väl banken sätta den avgift man behagar?
Har för mig att hos SBAB kan man justera sin amortering två gånger under den låsta perioden.
Vet inte om de tar ut avgift därefter.
Ingen aning, tänker inte lägga tid på att läsa igenom TOCs för detta. Var mest bara nyfiken om andra stött på det.
Jag har släppt det för nuvarande. Får ta det om jag byter långivare vid någon tidpunkt nästa år. Mitt lån är inte extremt stort relativt min inkomst. Hade dock varit trevligt med lite extra pengar över varjer månad till börssparande/konsumption.
Jag har ett bolån på Falkenberg sparbanken och ville sänka min amortering. En tjej ringde att jag kan börja amortera 1% enligt lagen men de tar 500 kr och en kreditupplysning.
Varför en UC? Jag ska sänka mina kostnader, inte öka!
Nja. Om kunden har kommit på obestånd, så är det klart att banken vill ha in sina utlånade pengar så fort som möjligt. Ett nytt beslut måste tas och då är uppgift om lön och eventuella betalningsanmärkningar en naturlig del.
Jag hoppas dock att kostnaden för UC ingår i de 500 kronorna!
Jag förstår inte riktigt ditt svar, vad menar du med obestånd? Jag har bolån hos de idag och amorterar 2% men nu kan jag börja amortera 1% istället, belåningsgrad 62%.
Alltså min kostnad ska minska.
Jo, jag fattar. Jag försöker bara förklara hur banken resonerar.
En gång till. Om en kund vill amortera mindre kan det bero på att hen har fått en betydligt sämre ekonomi och eventuellt är på obestånd. Då vill banken ha in sina pengar enligt tidigare amorteringsplan och inte riskera att pengarna går till lån som kunden har tagit på annat håll.