Någon mer som råkat ut för att banken vill ta ut en avgift på 1500kr för att ändra den schemalagda/månadsvisa amorteringen? Har rörligt bolån och vill sänka till en nivå som är långt över minkravet…
Eftersom i princip alla rörliga bolån egentligen är 3-månaderslån, kan det vara så att just din bank tar hårt på detta och tar ut avgift om du inte ändrar precis på en sådan ränteändringsdag? Det verkar som det skiljer en hel del mellan olika banker när det gäller hur “rörligt” de hanterar 3-månaderslånen.
EDIT: Förutom “ränteändringsdag” var tredje månad brukar det väl även finnas någon form av “villkorsändringsdag”? Skulle kunna vara så att den är relevant i sammanhanget men tyvärr har jag inte koll på detta.
Danske bank sa den exakta summan per/lån när det var dags at förnya, om jag ville ändra amorteringen.
Nej, det har jag aldrig hört! Låter konstigt, men jag vet inte.
Har ändrat amortering hos SEB för kanske 10 år sedan. Jag ökade amorteringen och fick t.om. amortera mer på ett bundet lån som hade högst ränta. Min nuvarande bank (hypoteket) tillåter att man gör extra amorteringar, helt digitalt dessutom.
Hur motiverar banken beslutet? Byt bank annars, den nya banken lägger upp ny amortering efter gällande amoteringskrav.
Det är Danske Bank det gäller. Jag har alltid tänkt att det är en av fördelarna med rörligt att man kan justera amorteringen utan att det är förknippat med kostnader. Intressant att höra om Landshypotek. Jag överväger ett byte !
Jag tycker det här låter konstigt. Känns inte rimligt att få betala 1500kr för att ändra en amortering. Jag hade blivit arg! Så jag kollade i danske banks prislista privat. Det finns något som de kallar “ändring av lån/kredit” som kostar 1500kr. Kollade sedan i länsförsäkringars motsvarighet och hittar inget motsvarande.
Jag hade tjafsat med danske!
för du kan byta bank konstnadsfritt och då lägga upp nya lån gratis.
Byte från danske bank till annan då de var helt omöjliga att diskutera med om amortering. Argumenter att jag byter bank det ville de inte ens lyssna på. Nya banken blev glada att få en ny kund.
Helt orimlig avgift i mina ögon. Byt bank om ”byta bank hotet” inte funkar….
Hos SBAB får man ändra amorteringsbeloppet som aviseras 1 gång per villkorsändringsperiod. Uppfattar det som att det utgår en avgift om man vill göra det oftare än så, men har inte provat. Däremot kan man hela tiden göra extra amorteringar på 3 mån lån utan någon extra kostnad.
Antar att TS vill sänka sin amortering på avin?
Är du säkert att det är per villkorsändringsperiod? Jag har också SBAB men har möjlighet att ändra amortering månadsvis.