Ändra amorteringsnivå vid bundet bolån

Hej,

Håller på att hjälpa min kära mor med att se över hennes ekonomiska situation inför planerad pension(ca 4 år). Hon kommer ha en låg pension men samtidigt så lever hon sparsamt med låga utgifter.
Har nu kommit till hennes bolån och har här en snabb fråga.
Kan man ändra till amorteringsfritt vid ett bundet lån?
Skulle uppskatta att belåningsgraden i dagsläget är under 20%.

De extra tusenlapparna som hon i dagsläget amorterar kommer att göra större nytta på annat håll i hennes ekonomi.

Skall självfallet be henne att kontakta långivaren och stämma av men tänkte först stämma av här om någon gjort liknande ändring.

Nej, det går inte.

Har svårt att se varför långivaren skulle motsätta sig en minskad amortering under de förutsättningar du beskriver, men du måste kolla med dom då amorteringen i princip binds på samma sätt som räntan.

Det skulle vara om det är en löjligt låg ränta och att de förlorar på att inte minska lånet möjligen…

1 gillning

Det går inte. Jag har frågat om det tidigare. Inget kan ändras i ett bundet bolån. Det enda undantaget var under pandemin när regeringen fattade ett särskilt beslut.

2 gillningar

Det beror naturligtvis på långivarens egna regler i så fall. I fall där amorteringskravet inte är tillämpligt och banken faktiskt tjänar på att amorteringen minskar så vore de ju bra korkade om de inte ville gå med på det.

Om man vill öka amorteringen kan man dock åka på ränteskillnadsersättning, men det är ju inte det som frågas om här.

1 gillning

Kommer att återkoppla i denna tråd efter kontakt med långivare. Räntenivån är ok och lånen löper ut andra halvan av 2023 så inte överdrivet lång bindningstid.

7 gillningar

Snudd på OT, men jag sänkte precis min egen amortering från 2% till 1% med hänvisning till att belåningsgraden sjunkit till under 70%. Bolånet uppdelat på tre lån, varav ett rörligt. Det tog ett par samtal och mail-växlingar, men till slut fick jag hem en blankett. Swedbank.

2 gillningar

Jag har bunden ränta på 3 år. Under detta intervall ringde jag banken och sänkte från 2% amortering till 1%. Det var inga konstigheter alls för banken. (Nordea)

Med SBAB fick jag beskedet att det gick att ändra amortering två gånger under bindningstiden. Såvida du uppfyller övriga kriterier i form av belåningsgrad

Intressant att det finns sådana skillnader. Med Landshypotek fick jag beskedet att det inte gick att ändra på något gällande bundna bolån. Jag misstänker att det kan ha att göra med deras prissättning. Väljer man att alltid ha den absolut lägsta bolåneräntan kan man inte räkna med att få en massa service. Betalar man mer så kan det finnas större flexibilitet.

Tack för alla inlägg med exempel från olika banker! Mycket användbart! Själv trodde jag att det var omöjligt att sänka under bindningstiden, men nu inser jag att det går att förhandla. Skönt.

1 gillning

Lite snabb återkoppling, efter att ha blivit kopplad rätt så verkar det lösa sig med villkorsändring.
En engångskostnad runt 340 kr verkar Swedbank vilja ha för besväret.

Swedbank verkar ha någon form av egenkontroll då även en “andra” person skall godkänna ändringen men första kontaktpersonen såg inget hinder här.

4 gillningar

Danske bank har trots mäklarvärdering på 6 milj lånegrad idag 35 % vägrar att omförhandla amorteringar på lånet. Huset är totalrenoverat solceller nytt värmeststem. De har fått före efter bilder. En varning för denna bank de är svåra att ha att göra med när du väl bytt till dem. Jag har alltid fått strida mot dem. Tjänar bra men de verkar inte bry sig alls efter att jag tyvärr bytte för 4 år sedan.

På min lokala sparbank får jag ändra överamorteringen så mycket jag vill. Om jag värderar om/upp värdet på fastigheten behöver jag bara pröjsa räntan, men då kräver dom att deras mäklare ska göra jobbet och de vill ta en saftig peng för det (dvs de accepterar inte att jag tar in en mäklare som gör en kostnadsfri värdering för att jag ska välja att lägga ut huset via deras firma). Ett avtal kan alltid brytas eller omförhandlas så länge alla parter är ense, men olika långivare lär jobba på olika sätt.

Gick bra för oss hos SEB trots lång bindningstid kvar. Behövde värdering med mäklarutlåtande om omfattande renovering/tillbyggnad då vi fick senaste värdering för mindre än 5 år sedan.