Binda bolån till 0.99 %

Jag vet att det inte har lönat sig att binda bolån över tid. Nu har jag erbjudandet hos SBAB att binda mitt bolån i 4 år till 0.99 % ränta. Nu börjar det bli så billigt att jag är nära att hoppa på. Jag tycker om trygghet och skulle den rörliga räntan sjunka till 0.89 så skulle det inte vara hela värden. Man kan ju ställa sig frågan hur lågt det kan gå.

Vad forumet gjort u min situation? Har någon annan bundit?

Bundit och sett det som en försäkring. Sov gott i fyra år.

1 gillning

Lånen på villan är bundna på 3 år. Asymmetrin är påtaglig; största möjliga nedsida är att räntan går ner ytterligare 0,3%. Uppåt finns inga begränsningar, teoretiskt sett.

Och är det ens möjligt i praktiken att bolånen kan kosta 0,7?

Nej, antagligen mycket liten chans/risk. :slight_smile:

Edit: klart den KAN gå ner men om 0,3% (eller mindre) på bolånet är vad som räddar din ekonomi så är det dags aty se över finanserna.

Vad jag förstår det så kan riksbanken känna sig tvingad att sänka reporäntan om den svenska kronan stärks en bit till. Då sänks den antagligen med 0,25%. Om detta påverkar boräntorna är inte säkert i för sig. Men det finns en chans att de går ner.

Så länge du kommer bo kvar i minst 4 år låter det som en bra deal. Inte kul med ränteskillnadsersättning.

2 gillningar

Bind! Det är så himla lite pengar ändå. Jag band 3 år med Danske Bank på 1,18%. De vägrade att ge mig lägre.

1 gillning

Obunden ränta över lång tid ska väl teoretiskt ge lägsta totalkostnad? Räknar bankerna fel just nu när de erbjuder bunden ränta?

Antagligen inte, men dom SPEKULERAR trots allt. Och som vi kan konstatera är sannolikheten för stora sänkningar iaf liten, så premien för att slippa bry ett tag sig är minimal (förutsatt att du inte ska flytta eller liknande innan bindningstiden löper ut).

Har man 3 månaders rörligt ränta, så kan man ju byta bank som man byter underkläder. Därför är den rörliga räntan högre för folk vill inte bli inlåsta och inte få något för det. En regel jag har är att jag alltid har samma löptid på alla delar av lånet. Detta för att kunna flytta om man vill.

1 gillning

Själv band vi nyligen alla tre lånen i tre år och 1,04%. Räknar man på ett lån på ca 5 miljoner innebär det en kostnad på 3000kr/månad efter skattereduktion.

Känns som en låg kostnad för att sova lugnt då vi precis flyttat och inte kommer att flytta på de närmaste tre åren. Dessutom slipper vi då omförhandla lånen på tre år. Där en förändrad arbetssituation (=mindre inkomst) närmaste åren antagligen ger oss betydligt sämre förhandlingsläge.

Sen band vi också ALLA tre lånedelar på samma löptid. Då kan vi enkelt byta bank om tre år när det är dags att omförhandla lånen.

1 gillning

Hmm, normalt sett så är väl den fasta räntan högre, för att folk är villiga att betala för lägre volalitet?

1 gillning

Jo… men det normala har blivit onormalt. Rörligt har alltid varit lägst, men nu för tiden vill folk inte betala extra för “försäkringen” och man vet vad man ska betala. Därför är priset för den fasta räntan lägre.

Ja, just nu går det att binda exempelvis 3-årsräntan billigare än vad den rörliga är just nu, men det är väl helt enkelt för att bankerna räknar med att räntan kan falla ytterligare lite. Över tid så betalar man alltid en premie för att få minskad volalitet. Även om mycket är onormalt just nu, så tror jag fortfarande att bankerna är i “the money making business” :slight_smile:

1 gillning

Ja… vi får väl se. =P. Fast enda anledningen att den rörliga är hög är att de vill att folk ska binda. Ska bli intressant om Riksbanken sänker räntan. Det är egentligen det riktigt sorgliga. Riksbanken håller på med valutadoping och bevarar inte värdet på SEK.

Bankerna har säkert bra verktyg för att försöka förutspå räntorna. Kan det vara så att bankerna är villiga att riskera lite premie för att behålla kunderna? Dagens bolånekunder har nog lättare att byta bank än gårdagens. Jag personligen har lämnat bankernas helhetslösningar och hoppar gladeligen runt där jag får bäst ränta.

Oj, under 1% i 4 år! Wow! Nästan så man hade försökt förhandla ännu längre tid på det istället för att sänka räntan.

Själv har vi så pass låg belåningsgrad att det inte är lönt att strula med det. Önskar att det hade funnits när vi behövde :slight_smile:

I USA tar folk gärna ett 30 årigt bostadslån till nuvarande ränta under 3%. Synd det inte finns sådana lån och villkor i Sverige för det är nog en ”steal of a lifetime”

1 gillning

Om du menar “steal of a lifetime” i som att banken stjäl din livstid :slight_smile:

Jag tror att varje gång en person binder sitt bolån och tjänar på det, så betyder det att banken har räknat/gissat fel. Det händer säkert då och då, men jag tror banken har oddsen på sin sida.

Såklart har banken oddsen på sin sida, annars skulle de inte erbjuda denna ränta. Är det inte Danmark där någon bank hade 0% ränta nu? Men som sagt, även om rörliga går ner lite är det kanske en billig försäkring om man har relativt mycket lån.

Frågan är ju också vad man gör om 4 år? Skulle räntorna gå upp kraftigt är ju inte 4 år så lång tid.