Banker har råd att räkna fel hela tiden. Går det inte bra får staten träda in med ”bail out”
Visst är det en risk-reward kalkyl på ens egna förväntningar mot banken - hur mycket kan man spara om räntan går ner jämfört med risken att räntan går upp betydligt närmaste åren om inflationen sätter igång.
Normalräntan över tid har varit 5-6% så om vi kommer tillbaka ens till hälften av normal läget så kan vinsten med 1% vara betydande. Så får man bedömma sannolikheten av det såklart.
Danske Bank kör faktiskt en sådan produkt just nu:
Vill man spekulera i att räntorna kommer öka på 30 år kanske det är en bra deal plus att man faktiskt betalar av lånet om man kör på. Gillar ändå idéen men måste erkänna att jag påverkats lite av Dave Ramsey och hans podd som jag somnar till emellanåt
@Jepe Får man fråga hur du får 0.99% hos sbab? Vi har ganska bra förutsättningar för billigt bolån och sbab förhandlar inte vad jag kan minnas likt skandia? I deras kalkylator kan jag inte få fram 0.99%…
Han måste ha grönt bolån. Utan grönt bolån kan man få 1,09%. Grönt bolån ger ytterligare 0,1% rabatt. Om bostadsrättsföreningen har gjort en energideklaration med A eller B i betyg kan man få det. Vet inte hur det funkar med villor men borde vara samma.
Behöver man bundet för att sova gott om natten är det väl en ok deal. Men jag tänker att banken vet mer än mig om framtida räntor så jag väljer att inte tro mig veta bättre.
Dessutom är livet är fullt av överraskningar. Risken att behöva lösa lånet i förväg och åka på ränteskillnadsersättning tycker jag man ska räkna med i kalkylen.
Sammantaget lånar jag helt enkelt inte mer pengar än att jag sover gott även med rörlig ränta.
Sen måste man låna lagom mycket. När jag kollade var det först större lån än 4,5miljoner OCH under en viss lånegrad (Husvärde +9miljoner) som jag kom ner i den lägsta räntan när jag testade. Sen ännu lägre med grönt bolån.
Till och med min egen bankman på Swedbank blev förvånad då han lovat matcha SBAB:s ränta och inte insett hur lågt det blev på lite större lån.
Väldigt begränsad nedsida på att binda på
de nivåerna. Vet man att man ska fortsätta ha bolån under bindningstiden (och banken tillåter byta av säkerhet) så är det inte en dum idé för många att binda på dessa historiskt låga nivåer. Vi har alltid haft rörligt men band förra hösten. Med den ränterabatt vi hade så har det hittills lönat sig.
En del missuppfattningar finns om hur bankerna lånar ut pengar till bostadslån.
En bank lånar inte ut pengar från inlåning som kan försvinna på en dag till exempel lån på fem års bindningstid.Risken är alldeles för stor om räntan går åt fel håll.
Skulle spararna bli oroliga kan banken dessutom drabbas av en “bank run”, läs gärna om detta på Wikipedia.
Bankerna ger i stället ut obligationslån på längre bindningstider, lägger på ett påslag för egna kostnader plus vinst samt lånar dem vidare med samma bindningstid.
Det är alltså i första hand den internationella kapitalmarknaden som styr svenska boräntor, inte bankerna.
Påslagen brukar dock oftast vara lägre på lån med längre bindningstider.
Jag har i veckan förhandlat om våra bolån på Swedbank, helt inställd på att byta bank, men fick till sist 1,07 av dem bundet på ett år (1,14 rörligt). Så stannar kvar, även om man ev kunnat pressa lite till nån annanstans. Var det på Swedbank du fick 1,04?