Individuella ränterabatter SBAB

Erbjuder SBAB några ränterabatter om man ber de om amorteringsunderlag?
Ser att deras amorteringsunderlag finns tillgängligt helt öppet på mitt konto så jag gissar att de inte bryr sig om att ge någon extra ränterabatt om någon frågar…

1 gillning

Jag har aldrig haft lån hos SBAB, men då jag sökt lån hos dem så var de öppna med vilka villkor som gällde. Vad jag förstått så följer de sina listräntor och ger lite rabatt om man har en bra energideklaration på sitt hus.

Jag hade ett erbjudande från Danske som de matchade när jag begärde ut amorteringsunderlag. Det var tre, fyra år sedan dock.

SBAB ger mig rabatt på fastighetens miljödeklaration samt att jag har lägre belåningsgrad. Men de har inte förhandlat räntan med mig. Allt är centraliserat.

Nej det skulle bli en förstasidesnyhet om SBAB har individuella erbjudanden.

De redovisar klart och tydligt vilka räntor de erbjuder givet varje unik situation. Deras parametrar tar höjd för inkomst, värdering, storlek på lånet och belåningsgrad. Sedan ovanpå det finns en fast rabatt att få om bostaden kan uppbära grönt bolån.

Det vore bättre att börja i andra änden. Gör en jämförelse på nätet, t.ex. Compricer, och kolla om du kan få bättre ränta någonstans. Om ja, fråga SBAB om de kan matcha. Säger de nej, flytta lånet.
FYI så har jag precis gjort detta och flyttat till SBAB från Landshypotek. De (SBAB) erbjöd 3,77% rörligt vilket var bättre än Landshypotek 3,97%. Landshypotek ville inte matcha.

Det SBAB kan göra är att uppdatera ditt marknadsvärde. Det kan påverka vilken ränterabatt du får då det finns nivåer av rabatt utifrån din belåningsgrad. Ju högre värdering, desto mer ränterabatt (ner till en viss nivå). Så det kanske var så att de höjde din värdering?

Bästa jag gjort att byta till SBAB. Slipper förhandla om räntan varje år som om det vore souvenirer på en marknad i Phuket. Omvärdering kan göras var 5:e år och då kan man som jag t.ex. hamna under 50% belåning vilket gav marginellt lägre ränta och ändrat amorteringskrav såklart, allt mycket tydligt på deras sida.

3 gillningar

Jag har också planer på att byta till SBAB. Sist jag band om mitt lån för två år sedan var jag nära att göra det, men min huvudbank erbjöd mig en bättre deal efter att ja, som många andra, beställde amorteringsunderlag.

En fundering, hur går det till rent praktiskt vid byte av bolånebank? Jag har förstått att det behövs ett amorteringsunderlag, men är det fler faktorer jag måste tänka på? Hur långt innan bör jag anmäla?

Då jag aldrig bytt bank innan vore det intressant om någon på ett enkelt sätt kundeberätta vad som händer steg för steg,

Att flytta bolån är busenkelt. Den banken som du flyttar till sköter ju allt åt dig. Du behöver bara förse dem med de uppgifter de efterfrågar, som inkomst, aktuella krediter, bostad, bil, barn etc. Det görs på samma sätt som när du tar ett nytt bolån i en bank (för det är ju i princip nästan det du gör).

Det stora kruxet är väl egentligen att du måste betala ränteskillnadsersättning om du har bundet lån (starkt skäl till att ha rörligt!).

1 gillning

Har räntorna stigit jämfört med det man har bundet är den kostnaden 0 kronor. Det är bara om banken förlorar ränteintäkter det är aktuellt att betala en sådan ersättning.

Mitt lån är bundet till 1 oktober tror jag. När i tid bör jag då beställa amorteringsunderlag och förbereda med ny bank?