Hej
Tack för en jättebra sida. Får mkt inpiration härifrån.
Tänkte flytta från SEB efter många smyghöjningar och börjar bli trött på att ”förhandla” om räntan varje gång trots att inget egentligen ändras.
Är det ok att flytta till Stabelo eller Landshypotek.
Jag vill ju inte göra något dumsnålt med denna flytt för detta är inte det som påverkar min totalbudget mest men jag tycker det känns onödigt att betala mer än jag måste/borde. Kan ju också vara smidigt om det ligger samlat.
Är det ngt specifikt jag bör tänka på?
Funderar på att binda i 12 månader även om jag normalt alltid har rörligt. Alt köra 3 månaders.
Har bott länge och tänker inte flytta inom 12 mån.
Jag håller just nu på att flytta mitt bolån från SBAB till Avanza (Stabelo).
Vad är det du känner vore riskabelt med att flytta det dit?
De har bättre ränta och Avanza är en rätt stor spelare i branschen numera.
De ställer ju även högre krav på låntagaren än t.ex. SBAB gör (lägre belåning) och antagligen därför de kan erbjuda lägre räntor.
Jag har haft bolån hos SBAB, ICA, Danske Bank, Skandiabanken och just nu Stabelo/Avanza. Av dessa är jag mest nöjd med Stabelo eftersom:
Jag behöver aldrig förhandla någon ränterabatt
Jag får info om mitt bolån i Avanza där jag också har annat sparande.
Flytten till Stabelo/Avanza var smidigast - helt elektronisk (fast det är den kanske hos alla numera)
Stabelo tog initiativet att flytta alla pantbrev till sig (jag uppfattade det så) trots att inte alla längre behövdes. Det gjorde inte min tidigare bank, så Stabelo fick “leta” hos förrförra institutet för att få dem samlade igen
Kort sagt har jag inte sett något negativt med Stabelo/Avanza än, och tycker att man ska byta om man kan få ner räntan.
Förlorar belåningsbar del av bostaden pga att vi ligger kring 60% belåning, som är deras max. (75% hos landshypotek dock)
Ej kollat om de kräver någon amortering, men det krävs inte för oss idag (dvs frivillig amortering bara)
Jag kollade på att flytta våra bolån fr SBAB, vi har en belåning på ca 61 % idag och en ränta på 1,24%. Såg att man var tvungen att binda räntan minst ett år för att få den fördelaktiga räntan (1,04) och det tycker jag är synd, jag vill ha rörligt pga mest fördelaktigt över tid. Skulle vi ta rörligt hos Stabelo /landshypotek på 61% belåning blir det 1.26%, dvs sämre än idag.
Sen ser jag även husets övervärde som en extra buffert (utrymme på drygt 3Mkr totalt idag, eller ca 2 Mkr upp till 85% dvs belåningsbart ), och det utrymmet skulle ju försvinna om vi bytte låneinstitut med krav på max 60% belåning eft vi inte skulle kunna belåna det utrymmet om vi ville/behövde längre.
Värt att tänka på är att ett byte av bank kan innebära ett krav på amortering, beroende på deras villkor. Vi har amorterat rätt mkt innan men väljer nu istället att investera de pengarna under en period. Jag föredrar frivillig amortering . Men har som sagt inte kollat det i detalj hos dessa.
Men har man en bra bit under 60% belåning och inte ser bostadens övervärde som något av en möjlig belåningsbar buffert och är beredd att binda räntan sparar man ju en del på att få ner räntan till 1,04% .
Det stämmer väl inte? Amorteringskravet gäller bara nya bolån, inte om man flyttar det till en annan kreditgivare!
I alla fall lagkravet är så men de kanske kräver amortering ändå?
Nej, det har du rätt i. Sorry, my bad! Har inte kollat vad landshypotek säger om amortering om man har 61% belåning. Det beror ju på deras villkor. Redigerat mitt svar ovan!
Jag kör Skandia, rätt bra ränta utan att behöva förhandla om man har lite tjänstepension hos dom och belåningsgrad <60%… Effektiv ränta på 1,14% obundet.