Hej! Behöver hjälp och tips kring att flytta bolånet från Swedbank till Avanza (eller någon annanstans). Vi har bra löner och andra förutsättningar, men möjlig flytt - eller egentligen att bli godkänd - kompliceras av att vi har två bolån. Dels för vårt ordinarie boende (en bostadsrätt i Bromma) och ett för ett hus vi byggt, som vi hyr ut. När barn flyttar ut är vår plan att sälja lägenhet en och flytta till huset. Uthyrning täcker hela kostnaden för huset, men bolån på Avanza, Nordnet och liknande som har “flat rate” för alla verkar inte kunna ta hänsyn till den typen av situationer. Med de två bolånen hamnar vi över 4,5 ggr årslönen. Någon som har tips, tricks att komma förbi detta - eller går det helt enkelt inte? Undrar också om man kan testa att göra en ansökan, eller om detta pingar upp på Swedbank på något sätt, eller om det finns något annat som man inte vill ska hända i samband med ansökan. Vill helst att det ska vara “under radarn”. Grymt tacksam för svar!
Nina
Jag har inget egentligt svar till dig men undrar varför du vill att det ska vara under radarn? Har tidigare bett dåvarande bank om amorteringsunderlaget, då ringde de upp och erbjöd bättre ränta. Jag ser bara fördelar med detta.
Förövrigt har jag för mig att en ansökan kräver amorteringsunderlag.
Swedbank är inte din “kompis” som du bör “undvika att göra ledsen”. Jag skulle börja med att begära ut amorteringsunderlag från Swedbank, det kommer andra banker ändå vilja se. Sen när du fått ett erbjudande någon annanstans skadar det inte att fråga Swedbank om de kan matcha det heller.
Tack Dennis, bra råd! Ska göra detta direkt.
Hej Andreas, du har så klart helt rätt. Tack för tipset!
Stabelo har ett skuldkvotstak på 6 gånger. 4,5 gånger berör bara den extra procentenheten, från 2% till 3% i amortering. Vad är skuldkvot och hur fungerar det hos Stabelo? | Stabelo Asset Management
Om Stabelos låga belåningsgrad på 60% inte räcker räcker har SBAB och SEB en gräns på 6 gånger bruttoinkomsten och upp till 85% belåning. Nordea och Handelsbanken saknar fastställt tak.
För mig är det lite oklart om skuldkvotstaket verkligen gäller de totala bolånen eller om banken är tillåten att räkna per enhet. Kanske kan ni belåna ett objekt var? Att båda deläger är i så fall inget formellt hinder.
Bankerna har även rätt att räkna in fastställda kapitalinkomster i bruttoinkomsten, där passar historiska hyresintäkter perfekt. Jag vet att Stabelo inte är helt fyrkantiga utan sök och återkom till dem med alla uppgifter så gör de en andra koll.
Förresten är det Swedbank som ska visa dig som kund vördnad och inte tvärtom.
Ett något sent TACK för detta helt fantastiska svar 
! Jag ska kolla upp allt detta och se till att förhandla ordentligt. Allt gott!