Stabelo, bostadslån

Hej! Enkel fråga. Jag funderar på att byta bolån från Handelsbanken (Stadshypotek tror jag det heter) till Stabelo som erbjuder 1,04 i ränta om man binder i ett år. Jag har 1,23 för tillfället. Har inte ett skrikande behov av att byta då ekonomin är OK, men man gör vad man kan för att få ned kostnaderna och på detta skulle jag spara några tusenlappar per år.

Är det någon som har erfarenhet av Stabelo som kan dela med sig? Kanske några andra insikter jag bör tänka på?

Jag håller på att byta till Stabelo och deras ettåriga 1,04%. Förhoppningsvis klar snart. Smidig digital ansökningsprocess via Avanza med bankID i alla fall. Kan återkomma när det är klart, men magkänslan säger att erbjudandet om 1,04% snart är förbi - jag hade inte vilat på hanen.

Om jag minns rätt accepterar de max 60% belåning, och minsta lån är 500.000 SEK.

Tog 1,04 hos dem förra sommaren. Blev rejält upprörd när de bad mig lämna uppgifterna via i en Dropbox-länk. Försökte fråga om de hade datauppgiftsbiträdesavtal med Dropbox (vilket förmodligen krävs enligt GDPR för den typen av uppgifter). Fick flera svävande svar och aldrig ett klart ja eller nej. Man kan ju undra varför?!

Men kunde skicka in uppgifterna via post.

3 gillningar

Tack för svar. Min magkänsla säger samma sak och jag har kontaktat min bankman för amorteringsunderlag. Skriv gärna när du vet.

@Nightowl - Tack! Bra att veta.

Jag bytte till Stabelo förra året från just Handelsbanken via Avanza. Allt fungerar smidigt, precis som förväntat. Jäkligt skönt att slippa förhandla ränta. Det blev lite billigare och mycket smidigare. Det ända som har förvånat mig är att nu när det var dags att binda räntan igen (som jag valde) var att det gjordes per snigelpost.

1 gillning

Jag bytte till Stabelo för ett par månader sedan. Fick grönt bolån, 0,93% bundet på ett år.

Inga konstigheter. Byt dit om du får bättre ränta där än nån annanstans.

1 gillning

Inte egen erfarenhet men en flytt av samma bolån Hypoteket avslog gick igenom hos Stabelo med samma uppgifter, trots båda hängslen och livrem. För företagare i eget aktiebolag kräver de in både bokslut, balans- och resultaträkning. Bara en av bankerna kunde räkna.

Jag antar att det fördröjde processen som tog flera veckor men annars är de väldigt snabba på mail och telefon och har bra priser men väldigt låg maximal belåningsgrad. De hintar om att de kommer höja den inom kort, antagligen till 75% i ett första steg.

Tummen :+1:t2:

1 gillning

Tycker också Stabelo har funkat bra, men inte perfekt. De svarar snabbt i telefon men när jag i höstas skulle utöka lånet fick jag höra av mig tre gånger för att få hjälp. De verkade då inte kunna se att en handläggare lovat två gånger att titta på ärendet.

Så fort jag fick lånet utökat band jag på ett år grönt bolån, 0,94%. Som någon nämnde fick man då hem en pappersblankett för detta. På blanketten fanns dock bara det ursprungliga lånenumret med. Orkade då inte styra upp så att även den utökade lånesumman blev bunden så jag får leva med 0,95% i genomsnittlig ränta😂

Klart du ska byta, finns det ens nån nackdel?

1 gillning

Tack för ditt svar, Erik! Just nu ser jag att nackdelarna blir allt färre. Förut hade jag en oro över att jag inte hade hört talats om Stabelo tidigare och att jag skulle lämna allt fler funktioner hos min gamla bank. Jag har tidigare flyttat fondsparande från HB då jag märkte att kostnaden var hutlös.

Problemet med att inte få tag på folk verkar inte bara gälla Stabelo, jag har mailat min privata bankman utan svar så igår skrev jag till hela kontoret i hopp om att kunna byta kvickt. Behöver få tag på ett amorteringsunderlag för att bibehålla samma förutsättningar som tidigare.

Än en gång, tack för svar. Jag ska byta så fort det går.