Hej
Jag har tröttnat ganska mycket på storbankernas stelhet och girighet. Flyttar mitt lönekonto till ICA Banken (hade varit grymt att kunna ha lönekonto på Avanza istället).
Men hur gör jag med bolånet?
Ca 1.7 miljoner i lån, belåningsgrad ca 50%. Jag vill flytta till Stabelo men min fru som inte är lika “äventyrslysten” kring ekonomin som jag är, betalar hellre lite extra varje år för att ha kvar lånet hos en gammal beprövad bank. Hon tycker det känns läskigt att byta till något hon inte har hört talas om förut.
Finns det några risker med Stabelo?
Vad kan jag säga som lugnar henne?
Jämför trustpilot med Stabelo och den banken ni har nu
Sen tar ni ju ett lån därifrån. Alltså, det är ju en sak att inte vilja investera sina egna pengar hos någon, då kan de ju ta era pengar och springa. Men här bor ni ju i säkerheten, Och stabelo är den som ligger ute med pengar.
Det finns inga direkta risker men om ni vill lånen hos en “riktig bank” så är Landshypotek kanske ett alternativ. De är också en utpräglad lågprisaktör inom bolån men alltså en riktig bank, till skillnad från Stabelo och Hypoteket.
Har själv stabelo, risker? Inte vet jag, vi va ätentyrslystna! Vi va själv trötta på storbankerna, förhandla hit och dit. Dock finns Sbab och Landshypotek är och av samma princip som stabelo, inget att förhandla om “take it or leave it”. Min bank drog öronen åt sig när jag begärde ut mitt amorteringsunderlag, frågade vad de kunde göra på räntan. Jag svarade: inte mycket, jag va trött på att förhandla hela tiden. Sedan fick bättre ränta på stabelo.
Om man ska betala in extra amortering eller byta autogiro etc så sker det genom papper, dvs de skickar ut papper vi skriver under och skickar in. Lite old school men händer så sällan för vår del.
Har dock lite dubbelmoral, stor del av mitt aktieinnehav är just mot storbankerna… Så alla behöver inte springa från storbankerna…