Stabelo lånevillkor

Hej,

Jag är ganska ny på bostadslån och har en fråga kring en formulering i Stabelos lånevillkor.

Vi kollar på rörlig ränta för 2.87 % hos Stabelo och i deras villkor står detta under punkt 10.

“10. Flexibla inslag
Du kan inte överföra detta lån till en annan långivare eller fastighet.
Ytterligare funktioner: Extra amortering av bolån. Om du vill amortera mer än amorteringsplanen och du har ett bundet lån
och vill göra inbetalningen på annan tidpunkt än villkorsändringsdagen har långivaren rätt att ta ut ränteskillnadsersättning
enligt punkt 9 ovan.”

Jag tolkade första meningen ovan med att man inte kan flytta sitt lån till en annan bank om man vill. Jag har varit i kontakt med Stabelo och de hävdar att vi kan byta bank men sedan lägger de till att vi inte kan överföra lånet till en annan långivare.

Jag kan inte tänka mig att min tolkning är rätt så jag behöver hjälp att tolka formuleringen, vad menas egentligen?

Tack

Jag tolkar det som.
Du lånar av stabelo och de lånar i sin tur av någon. Du kan alltså inte flytta ”deras” lån med de villkoren de har utan måste lösa ditt lån och ta ett nytt via annan leverantör. Egentligen inget konstigt men skulle säga att det brukar inte vara så tydligt skrivet.

6 gillningar

Du kan inte överföra detta lån. Du kan alltid få ett nytt lån någon annanstans och betala av detta lån.

2 gillningar

Okej, tack till er båda för svaren, jag är som sagt ganska ny på detta med bolån. Jag ville bara dubbelkolla att jag inte är fast hos Stabelo utan att jag kan byta bank (som då löser lånet från Stabelo) om jag hittar bättre ränta framöver.

2 gillningar

Du kan alltid be dem bekräfta hur processen är för att betala av bolånet i förtid. Eftersom det är en rörlig ränta behöver du inte betala ränteskillnadsersättning.

Välkommen till forumet!

Nja. Har man tre månaders bindningstid och löser lånet efter en, blir det ränteskillnadsersättning för två månader.

1 gillning

Faktiskt inte. Jag har själv Stabelo och frågade dem om just detta. De sa att tremånadersräntan betyder att de ändrar var tredje månad men att jag inte binder upp mig alls under den perioden. Så man kan extraamortera när man vill med tremånadersränta utan att åka på ränteskillnadsersättning.

2 gillningar

Grattis! Då är de bättre än Swedbank.:slightly_smiling_face:

2 gillningar

Hej,

Menar du att jag måste betala ränteskillnadsersättning till Swedbank för mitt rörliga avtal för den återstående tiden av mitt 3 månaders avtal när jag byter till Stabelo?

Jag ringde precis Swedbank och de säger att de inte kräver ränteskillnadsersättning om vi byter bank då vi har rörlig ränta hos dem.

1 gillning

Trevligt att de har ändrat sig. Så har det inte alltid varit. I och för sig blir det knappast några stora summor på en kort period.