Har haft bolån i Handelsbanken över 20 år. Nu börjar jag tröttna. Måste förhandla flera gånger per år. Har flera lån och vid brytpunkter så justerar inte banken enligt den rabatt som vi kommit överrens om. Dessutom så följer de inte Riksbankens sänkningar - de sänker sent och inte i paritet med Riksbanken. Nu har jag begärt ut ett amorteringsunderlag och är redo att byta.
Har ca 40% belåning av min fastighet. Funderar på att köra på Nordnet/Stabelo. Jag har över 5 msek så jag kvalar in på första steget i deras trappa för rabatt.
Har haft Stabelo sedan 2020. Jag valde dom via Avanza. Avanza har även Landshypotek men det var inget jag såg när jag flyttade mitt bolån.
Sedan dess har räntan alltid varit låg och justerats i svängningarna.
Vill du extraamortera ringer du bara och meddelar summan så får du bankgiro och OCR att betala in till.
Några gånger har jag fått styrka vart pengarna kommer från.
Jag kollade Ikano. Efter rabatt så är de lite billigare. Men svårt att jämföra- Ikano har en lägre listränta men också lägre rabatt jmf Stabelo.
Hur ska man tänka då?
Jag skulle INTE rekommendera Stabelo. Har haft dem sedan 2018 om jag inte misstar mig. Ska snart byta.
De var väldigt bra i början. Gav mig otrologt låg ränta då min belåningsgrad låg under 50%. Men så fort räntorna började gå upp så hade jag helt plötsligt betydligt sämre ränta än samtliga storbanker och min erfarenhet av dem är att du inte kan förhandla heller. Har ringt flertal gånger till dem men förgäves.
Finns väldigt många banker som erbjuder betydligt bättre för tillfället.
Det låter bra. Jag lutar åt att köra på Nordnets lån.
Förstår att det kan vara svårt att få bolån när man närmar sig pension. Gäller det även när man ska flytta sitt lån?
Tänker att jag kanske vill flytta lånet igen senare från Nordnet.