Ränte-uträkning SBAB

Vi köpte hus för snart 5 år sedan (höst 2020), med tillträde våren 2021 med 85% belåning, och valde SBAB för att inte behöva förhandla eller byta bolån varje år.
Med lite tur lyckades vi binda räntan i 3 år så vi missade lite av de höga räntorna, men räntan låstes upp våren 2024 på toppen runt 5%, och efter det har det börjat gå nedåt.
Dock så har jag märkt att vår faktiska ränta alltid varit högre än vad man får om man kör i SBABs egen räknare på hemsidan.
Jag har först trott att vi bara hade lite otur och räntan stämt med den ränta som gäller hos SBAB när 3 månaders räntan sätts.
Detta stämmer bara delvis och det efter närmare undersökning ut som att räntan fortfarande baseras på 85% lånenivå och ingen rabatt ges trots att lånet nu borde räknas som runt 76% belåning, vilket är en del av skillnaden mellan räknaren och de faktiska räntorna.
Behöver man byta bank för att lösa detta eller kan man ta kontakt med SBAB? Just nu är det inte så stor skillnad typ 0.1-0.15 % men längden blir det ju inte så fördelaktigt och då försvinner poängen med SBAB lite.

Lättast är väl att kontakta SBAB och fråga?

:telephone_receiver: 0771-45 30 00

2 gillningar

Hej,

Vi har också SBAB, man får skicka ett meddelande till dem varje gång man passerar en ny gräns. Alltså när man går under 80% belåning, 70% etc. Det är inget som räknas ner automatiskt, men så länge värderingen för objektet inte utvecklas negativt så brukar dom fixa det på någon dag.

Mvh

Micke

1 gillning

Kolla era avtal vilken rabatt ni har. Vår stämmer inte heller med uträkningen längre, men osäker när de ändrade för nya låntagare, gissar på för något år sedan.

Se där! Jag har också SBAB, och brukar gilla deras enkelhet och transparens, men det här tycker jag var dåligt. Tack för info.

1 gillning

Jag pratade med SBAB ett par veckor sedan om skillnaden mellan min faktiska ränta och räntan som presenteras på hemsidan. Fick då höra att de har ändrat sin prismodell och att jag behöver vänta till villkorsändringsdagen innan jag får ta del av det. Efter lite påtryckningar gick de med på att ändra på en gång.

2 gillningar

Hasta inte iväg utan att kolla dit hus värde idag.

Sedan 2021/22 så har priserna i många områden rasat vilket gör att din lånade % kan bli högre än vad du vill. Kanske insatsen är borta.

Jag vet flera utanför Stockholm som fått hela kontantinsats borta +lite till som köpte just runt 21/22.

Det är ju faran när man ska/behöver låna maximalt.

Banken kan ta en ny värdering och det kan bli annat än vad du tänkt.

Har själv SBAB och har ränterabatt mot de officiella siffrorna angående listpris.