Jag har skickat in en ansökan om att byta mitt bolån från Sparbanken till SBAB igår.
Då fick jag ett hyfsat bra ränta på bunden ränta på 5 år ( dvs ränterabatt för grönt bolån ). Idag har jag fått avtalet och det står ett helt annan ränta än igår .
Kan de göra så? Jag har läst i tidningar att de höjde räntorna inatt. Men det var redan förhandlat sedan igår , min ränta. Hjälp!
Normalt sett är det är rabatten banken erbjuder så om listräntan ändras innan lånen läggs upp kan räntan också ändras.
Nu har SBAB en liten annan affärsmodell där de inte kommunicerar rabatt överhuvudtaget utan bara “din ränta” men jag misstänker de har något villkor som skyddar dom vid ränteändringar.
Rent krasst, även om du bundit på 5 år nu så kommer du med största sannolikhet kunna lösa lånet utan att betala ränteskillnadsersättning då jämförelseräntan borde vara högre än din kundränta. Ring SBAB och gör en förtida villkorsändring till rörligt (förutsatt att du inte behöver betala ränteskillnadsersättning) och sedan kan du börja jämföra banker igen,
Från SPAB:s hemsida: Om ett nytt bolån ska betalas ut kommer din ränta fastställas på utbetalningsdagen. Det betyder att räntan du får på ditt bolån när det betalas ut kan skilja sig mot räntan du ser när du räknar eller ansöker. När ditt bolån betalas ut kommer lånet få 3 månaders bindningstid, även kallad rörlig ränta. Du kan sen när som helst logga in i appen eller internetbanken och binda ditt lån på en längre bindningstid om du önskar.
Om du har ett befintligt bolån som är bundet och som ska villkorsändras kommer din nya ränta fastställas på villkorsändringsdagen då ditt lån automatiskt går över till 3 månaders bindningstid. Har du redan ett bolån med 3 månaders bindningstid fastställs räntan på räntejusteringsdage
Tack. Har ännu inte signerat under avtalet. Jag ska ringa dem imorgon och kolla vad är det som egentligen gäller. Det känns lite bittert att även om ansökan var registrerad igår så skickar de helt nya siffror idag. Det känns som jag satt i samtal med de i onödan igår om de kan ändra lite när de vill
Det är inte så att SBAB försökt lura dig här. De långa räntorna har varit på väg upp i en månad nu. Bankernas marginaler har sjunkit dramatiskt. Du har bara haft lite otur med timingen.