Du kan välja vilket lån du amorterar på (nytt för mig :))

Hej alla, efter mest ha läst forumet tänkte jag dela med mig av ett tips: kontrollera att du amorterar på det lån med högst ränta hos din bank :slight_smile:

Jag har 50% bundet till 1,3% och ett rörligt på typ 3,5%. När jag kollar mina amorteringar märker jag att min storbank har skiftat så jag gör 80% av mina amorteringar på det billiga och bundna lånet… blev förbannad och ändrade till all amortering på det dyra rörliga lånet, men man känner inte riktigt att man är i samma lag som banken då

Edit: Jag hade fel att banken gjorde detta med mening, utan det råkade bli så… Det som hade hänt är att vi tog ut ett nytt lån på lägenheten för en investering och då gick vi över 70% spärren, dvs måste betala ytterliggare 1-procentenhet på alla lån, men själva summan hamnade bara på det senaste lånet (vilket också råkade vara billigast då vi band räntan då). Man lär sig :smiley:

4 gillningar

Banken gör inga ändringar på vilket lån du amorterar på om du inte själv ändrat alternativt att villkoren säger att lånet ska amorteras. Det har inget att göra med vilket lag ni är med i…

3 gillningar

Min spontana tanke är att banken inte gjort någon ändring med att helt plötsligt ändra på vilket lån din amortering går till.

Kan det ha varit så att du hela tiden haft en viss amortering på ett specifikt lån (lånenummer) och att du senare bundit det och haft kvar det andra lånet på rörligt och nu har den rörliga räntan gått upp medans ditt bundna lån har just en bunden ränta.
Så att när du från början skrev på lånepapperna så var det x-kr amortering på lån 1, x-kronor amortering på lån 2 och att det ligger kvar.

2 gillningar

@Daniel_Pettersson @Pluring Tack för att ni rätta till min tankevurpa :smiley: . Får skriva om mitt tips: välj vilket lån du vill amortera (vilket var nytt för mig)

Det som hade hänt är att vi tog ut ett nytt lån på lägenheten för en investering och då gick vi över 70% spärren, dvs måste betala ytterliggare 1-procentenhet på alla lån, men själva summan hamnade bara på det senaste lånet (vilket också råkade vara billigast då vi band räntan då). Man lär sig :smiley:

1 gillning

Vi har 3 lån på vårat hus, amorterar på alla 3. Kan jag alltså höra av mig till banken och be dem amortera samma summa fast bara på 1 av lånen? Vi har nämligen 1,64%,1,65% och 3,44% i ränta.

1 gillning

Ja det får man göra.

Ja, men du kan inte flytta amorteringen till ett lån som är bundet, isåfall får du betala ränteskillnadsersättning, då blir det bara dyrare.

Jag ville flytta amorteringen från mitt bundna lån till den rörliga delen. Detta var inte möjligt enligt SBAB då villkoren sattes när jag band lånet. Sedan gick de med på att flytta ändå. Så jag vet inte med vilken rätt man kan kräva flytt?

Menar ni alltså att man kan välja vilket lån man amorterar på beroende på räntrbindning?
Jag har tre bundna lån med låg ränta och ett rörligt med mycket högre ränta (en senare upplång pga. renovering). Idag amorterar jag på alla lånen men skulle ju helst styra all amortering till det sista lönet med högre ränta. Vore ju toppen om man får göra det?!

Nu har jag förvisso ingen erfarenhet av detta själv då alla mina lån alltid har samma bindningstid och jag justerar min amortering mellan bindningstider.

Men kortfattat så funkar det som så att du får amortera mindre på bundna lån, men inte mer, utan att betala ränteskillnadsersättning. (Banken tjänar pengar på att du amorterar mindre)

Och du får amortera mer eller mindre på rörliga - Dom är ju rörliga så här finns ju inga bundna regler.

Jag har ett bundet och väldigt billigt lån. Tog ett ytterligare rörligt i höstas i samband med garagebygge och fick flytta all amortering till det. (Handelsbanken)

Jäkla slarvigt av banken att inte nämna det eller fråga hur man vill göra. Min bankman (på nordea) frågade när jag tecknade lånet om jag ville dela upp min amortering lika mellan de två delarna eller om jag ville fördela det på något annat sätt.

1 gillning