Handlar det om olika lånedelar gentemot samma säkerhet? Så att eventuella amorteringskrav gäller alla lån sammantaget snarare än 1 eller flera specifikt? Har ni krav på att amortera eller heller handlar det om frivillig amortering?
Generellt skulle jag råda till att tänka efter innan ni väljer att amortera mer än ni verkligen måste. Det är en egen diskussion i sig, men många gånger kan man skapa större flexibilitet genom att själv spara beloppet istället för att amortera det.
Flexibilitet är också grunden för mitt svar på din fråga. Jag rekommenderar att du försöker undvika regelbunden amortering på de lån som du binder. Detta för att du normalt inte kan ändra detta hur som helst under bindningstiden eller att du då riskerar att behöva betala ränteskillnadsersättning.
Vill eller måste du ha amortering så försök att endast ha det på rörliga lånedelar. På så sätt blir kan det bli lättare att både öka eller minska amorteringen framöver om du så skulle önska (eller behöva).
EDIT: Svaret ovan utgick från att det inte är någon skillnad på räntenivån mellan rörligt och bundet. För att minimera de totala lånekostnaderna är det naturligtvis bäst att amortera på den/de lån som har högst ränta och eventuella andra kostnader.
Det är olika lånedelar med samma säkerhet. Tror att vi amorterar mer än vi måste, för banken har fått det att låta som ett krav och vi har varit för dumma för att ens ifrågasätta detta…
Låter som att vi kommer välja att amortera på de rörliga delarna med tanke på dina argument! Ska också kolla upp hur mycket vi måste amortera. Alltid lär man sig något! Tack för ditt svar!
Vilken soppa. Bunta ihop allt så ni har ett lån med rörlig ränta. Amortera hårt ner till typ 50% belåning. Därefter amortera inget och tryck in pengarna på börsen istället. Där har du mitt recept !