Marknaden har redan prisat in de räntesänkningar som de förväntar sig komma under det närmsta 12mnd. Samtidigt så är det läge att binda nu när marknaden är positivt inställd. Det kan lika gärna bli så att FED/ECB behöver ligga kvar på nuvarande nivå för att motverka inflation. Då kommer RB inte kunna sänka för aggressivt och du får som resultat en sämre ränta över tid än om du binder.
Sen så är det skillnad mot att ta risk med sin egen ekonomi och att ta risk med föreningens. Det viktigaste för en förening är förutsägbarhet.
Styrelsen enda del i spekulationerna kring räntan anser jag ska vara hur länge lånet ska vara bundet. Att det ska vara bundet tycker jag är en självklarhet för att kunna planera framåt samt ge alla de boende en trygghet i en fast hyra.
Styrelsens jobb är enligt mig inte att spekulera med föreningens pengar, utan ni ska arbeta för att skapa en förutsägbar budget i balans och med någorlunda jämna utgifter över åren.
Jag skulle sålunda rekommendera er att dela upp lånet i mindre delar på ett sådant sätt att ett av era lån löper ut per år. Förutsatt att detta är ert enda lån skulle jag exempelvis göra på följande sätt
6 000 000, 1 år
6 000 000, 2 år
6 000 000, 3 år
6 000 000, 4 år
6 000 000, 5 år.
Ni binder sedan om ett lån per år, på 5 år. På så sätt kan ni göra en budget inte bara år för år utan har även koll på ungefärliga lånekostnader framöver eftersom bara en femtedel av lånet löper ut per år. Då slipper ni stora sväningar i utgifter i det fall räntan går upp eller ned. Detta sprider också risken över flera bindningstider, vilket jag kan tycka är motiverat i dessa lite osäkra tider.
Att detta lån ska bindas (och samtidigt amorteras) är själskrivet. Förutsägbaghet, som flera här har svarat.
Men binda på vilken tid? 1,2,5 år…? Jag hade argumenterat för 1 (år) i detta läget.
Ingen verkar fråga hur stor % av lånebilden dessa 30mkr står för, summan spelar mindre roll.
Ni ska sprida risker och ni bör ha en del på rörligt för att ha möjlighet att extraamortera. Varje lånedel bör vara över 3mkr för att LF och SBAB tex ska kunna räkna hem en flytt av pantbrev och ge ränteförslag.
Beroende på total lånebild så kan som ovan lånet delas in i 2 delar för att kunna förhandla bättre men då riskerar du också att behöva chockhöja för att täcka driftskostnader då alternativet är att gå med underskott en längre tid. Fördrar nog 3 personligen för enkelhetens skull.
Om ert lån utgör en stor del % så bör ni åtminstone binda 50% på 1-2år iaf.