Hej!
Vi har precis skrivit på papper för ett hus på 4,5 miljoner med tillträde augusti i år. Vi är så osäkra på om vi ska räntesäkra eller inte. Vi har förstått att det är bra att binda lånet på ca tre olika bindningstider o vi tänkte rörligt, 3 år o 5 år. Har ni något avsnitt som vi kan lyssna på gällande detta eller andra tips på vägen?
Tack för en jättebra pod! Det är en sådan härlig humor hela tiden
Det går lite olika skolor här på forumet. Vissa tycker att binda på tre olika perioder är typ det dummaste man kan göra eftersom man är låst till banken och inte kan förhandla. Dock var det EXAKT så vi gjorde själva.
Jag personligen tänker på det mycket som en försäkring. Vad kommer ge mig mest värde i livet - att betala lite extra och sova lugnt om natten oavsett vad som händer med räntan? Eller sover jag så pass lugnt om natten väl medveten om att jag klarar även räntehöjning att jag kan tjäna lite extra på att ha en lägre ränta?
Jag tillhör den grupp som tycker att det är mycket dåligt att dela upp ett lån på olika bindningstider. Där det bara är ett sätt för banken att ge dig sämre förhandlingsläge framöver.
Om du ska binda finns lån, bind inte på 3 och 5 år. Du vill gärna ha så lånen löper ut samtidigt. Ex, 2 och 4 år eller 3 och 6 år. Då blir det lättare om du vill byta bank om 4 eller 6 år.
Edit: varför inte köra hela lånet på 5 och rörligt?
Jag tillhör också motståndarlägret till flera bindningstider. Inte minst för att det blir en slags “mellanmjölk” i kombination med extra arbete där man måste hålla koll på den rörliga delen år ut och år in samtidigt som man inte är helt försäkrad mot räntehöjningar.
Binder man allt på en bindningstid så kan man sova gott både för att man vet sin boränta i X antal år framåt och för att man inte måste förhandla med banken däremellan! Själv ser jag ju ränteprutning som en sport men jag är lite knäpp