Hej!
Jag och min sambo har köpt hus för första gången, vi är ganska unga och det är såklart en del nervositet med allt vad det innebär.
Vi har inflytt 3 januari och hade precis möte med banken för att göra klart det sista. Tanken var även att vi skulle lägga upp våra lån, så blev det inte.
17/8 fick vi en ränteoffert enligt nedan:
3 mån - 1,22
1 år - 1,18
2 år - 1,16
3 år - 1,19
Banken stod tidigt på sig att ju närmre inflytt vi kommer, först då kan man lämna ett giltigt slutbud beroende på utgången med ränteläget osv.
Viss förståelse hade jag väl då, eftersom det var 4,5 månad till inflytt. Min dåvarande kontakt är föräldraledig, så nu har vi en ny kontakt.
Förutsättningarna hade givetvis ändrats. Jag är inte helt insatt i alla parametrar som påverkar, men jag tyckte det kändes konstigt och skulle gärna vilja höra er åsikt.
När hon la fram räntebudet så påpekade jag differensen mot vår första offert, hon kände inte till denna och ändrade 3 månaders från 1,29 till 1,22 igen. 2 och 3 års hade ökat med ca 0,10 - 0,15.
Eftersom jag innan hade gjort upp en kalkyl och tänkt dela upp lånet, så kände vi att vi behövde fundera hur vi vill göra, jag fick en dålig känsla helt enkelt. Hon gav som förslag att vi skulle höras och bestämma upplägget och se aktuell ränta vid inflyttningsdag istället - Är det verkligen så här det ska gå till?
Man känner sig lite dum när man inte har koll på allt, dessutom vet man ju att bankerna vill tjäna så mycket som möjligt på oss.
Vi har lån på 3,9 milj.