Belåna på lght med bundna lån?

Ska binda bolånet på tre år, då jag framöver inte kommer ha en fast tjänst och fått bra ränta.

Hade sedan direkt tänkt belåna lägenheten lite mer, då min nuvarande belåningsgrad bara är 25 % och jag kan få svårare sedan när jag inte har fast tjänst och tjänar mindre.

Visst får man väl belåna boendet mer, även om man har bundit de befintliga lånen?

Då det räknas som ett nytt lån och faller under de nya reglerna, kanske de kollar min nuvarande lön. Men är det enbart det nya mindre lånet som de ställer mot min numera mindre lön, så att kanske min mindre lön ändå är tillräckligt hög för att slippa amortera?

Eller lägger de ihop det med det befintliga lånet som faller under d gamla reglerna och därmed är amorteringsfria, så att jag sedan även måste amortera på det befintliga lånet som är amorteringsfritt fastän jag tjänar mindre pengar?

Ingen som kan något om detta eller kan bidra med någon fundering?

Tas tacksamt emot

Inga problem att låna mer även om du bundit befintliga lån. Du får då olika lånedelar med olika bindningstid bara.

När banken räknar på OM du behöver amortera tror jag att de räknar på hela ditt bolån. Däremot ska det väl bara vara det nya lånet som de behöver amortera på, så summan (1% av det nya lånet) kanske inte blir så hög ändå? Men för att vara säker frågar du antingen din bank eller så läser du på vad finansinspektionen skriver om det. Går lätt att googla sig fram till rätt sida på FIs webbplats.

1 gillning

Du får välja på att amortera hela lånet efter de nya reglerna eller amortera det nya lånet på 10 år.

1 gillning

Tack för svar och feedback. Detta med att välja visste jag inte. Då kan jag ju räkna på det.

Ett bolån kan vara amorteringsfritt, om du kommit överens med banken om att du inte behöver amortera. Men om ditt lån uppgår till 50 procent eller mer av bostadens värde måste du enligt lag amortera. Du måste också amortera om dina bolån är stora i förhållande till din inkomst.

1 gillning

Jo, allt detta vet jag. Det gäller dock bara det nya lånet, inte de befintliga som jag tog före de nya statliga reglerna.

Frågan gällde hur de räknar på det nya lånet, då det egentligen är en utökad belåning på en redan belånad lägenhet med lån enligt gamla regler. Endast utifrån det nya lånet i förhållande till lånegrad och min lön. Eller tillsammans med mina befintliga lån som jag inte behöver amortera på.

Men enligt tidigare svar verkar jag kunna välja att slå ihop lånen, men då behöva amortera på allt, eller amortera snabbare på endast det nya lånet.

Då belåningsgraden inte går över 50 % med det nya lånet,behöver jag inte amortera den procenten. Men frågan är hur de räknar utifrån min numera lägre lön. Slår de ihop d bägge lånen tjänar jag inte tillräckligt, men utgår de endast ifrån det nya utökade lånet kan det gå vägen.

Sedan är frågan om de överhuvudtaget låter mig belåna. Ser de att jag inte har fast tjänst nu, blir det nog nej. Även fast jag har startat företag och har kapital på börsen.

För mig handlar det om att frigöra kapital medan jag kan. Ungefär samma problem som pensionärerna som inte har en fast tjänst, men har ett lågt belånat boende och i övrigt bra ekonomi.

Jag skulle tex inte kunna sälja och köpa en ny lika stor bostad för samma pris, då lånet för den nya bostaden räknas som nytt och de då utgår från d nya amorteringsreglerna. Och fick jag ett lån skulle jag få börja amortera. Så ett nytt men likvärdigt boende skulle bli dyrare.

En mycket märklig effekt

Jag skulle prata med banken och kolla. Jag brukar ju ha en träningsbank som jag använder för frågor vid de fall jag är osäker och inte vill att det ska påverka min nuvarande relation. Bankerna svarar ju nämligen alltid likadant. :joy:

1 gillning

Haha bra tips. Det ska jag faktiskt göra. Ibland glömmer man de enkla lösningarna.

1 gillning

För mig har banken alltid tagit med samtliga lån som jag och min partner haft, i sitt beslut om ett nytt/utökat huslån. Det är de nog tvungna att göra?. Sedan behöver man ett personligt samtal , om det i en enkel uppställning ser ut som man inte har tillräckliga inkomster men man kan visa att man visst har råd.

1 gillning