Amortera fortare än bindningstiden

Hej!

Har en fundering, nämligen om jag binder om mina lån på tex 10 år, för att den räntan är bättre än om jag binder på 5 år, men sen lägger in en amorteringsnivå så det är avbetalt efter 5 år, vad händer då?

Kommer banken att vilja ha betalt för förväntad ränteinkomst motsvarande om man tex löser ett lån i förtid med en klumpsumma?

Ja, de vill ha betalt. Det kallas ränteskillnadsersättning om jag minns rätt.
Swedbank ville att en bekant skulle ta emot dyr rådgivning och köpa deras dyra fonder istället för att betala av lånen för ett par år sedan. Fick ta reda på lite vad som gäller i samband med det.

Check!

Då ska jag se till att inte råka göra så när det är dags.

Tack

För att förtydliga så blir det ju inte dyrare att lösa lånen i förtid.

Men det blir inte heller billigare.

1 gillning

@Caballero , det du beskriver är om man vill lösa lånet helt med en slutbetalning av hela lånebeloppet alternativt att du väljer att amortera något extra belopp på ett bundet lån mot vad man kom överens om från början.

Om man följer den ursprungliga amorteringsplanen så skall banken inte ta ut ränteskillnadsersättning.
Dock har jag aldrig upplevt att någon kund medvetet lagt in en så hög månatlig amortering att lånet slutbetalas innan hela bindningstiden.

Det är precis det scenariot jag tänkte på, där amorteringsplanen går ut innan bindningstiden.

Egentligen borde ju inte banken godkänna det upplägget alls, men sist jag la om valde man bara en bindningstid och hur mycket man ville amortera på deras app. Vet inte om den gör en kalkyl på när slutdatum på betalning blir.

Var mest dock en fundering, har inte så stor betydelse i praktiken för mig då det troligare blir så att jag ev binder 3 år, ökar amorteringen och om 3 år ökar ytterliggare och slutbetalar på 3-4 år.