Höja amortering/ extra amortera bundet lån

Hej jag undrar om någon kan förklara för mig hur det fungerar med ökad amortering på bundet bolån.

Jag själv har swedbank som långivare liksom en bekant till mig, på mina bolån som är bundna i 5 år kan jag höjja amorteringen och det står inget om några andra kostnadsökningar eller villkor i dessa flikar (använder deras app) vilket jag antar att banken har ett ansvar till att förmedla innan jag ändrar något som kan påföra mig extra kostnader.

Min bekanta ville börja amortera mer och pratade med dom på banken och till honom svara dom att om han ska börja extraamortera så får han betala ränteskillnaderna på det beloppet.

Jag har ökat min amortering och kan inte finna några påförda kostnader för mig

Är det skillnad på att höja amorteringsgrad och extra amortera?

Min tanke är nämligen att öka amorteringen med 500kr vid varje lönehöjning för att få ner amorteringstiden till ca 20-25år (vet att många anser att det är bättre att investera på börsen istället) men jag anser att lån är för oviss att sia om att jag hellre gör min investering där.

Ha det bäst!

Är lånet bundet så då kommer det högt troligen kosta pengar att extraamortera.
Ett förslag kan vara att sätta undan motsvarande summa på något konto för att sedan amortera när lånet gått ut och ska förhandlas om.

Tacksam för ditt svar

Men på vilket sätt kostar det extra egentligen? Jag menar om jag betalar mer idag på ett lån och får betala ränteskillnaden så är väl den summan det samma som om jag betalar den bundna tiden ut? Jag förstår inte vart de extra utgifterna ska komma :sweat_smile:

Nu gissar jag friskt, men kan det vara så att listräntan nu är högre än när du band och lägre än när din bekant band?

Ju snabbare du amorterar ner lånet ju mindre ränteintäkter får banken då dem tar ut x% ränta per år baserat på det faktiska lånebeloppet du har där och då.

Det är en mycket bra insikt, jag kan tänka mig mycket väl att det förhåller sig på det sättet :slightly_smiling_face: