Undrar om ni vet någon bank som tillåter extraamortering vid 25% belåningsgrad efter avtal om bunden ränta? Låt oss säga att man binder boränta på 5 år eller mer. Med andra ord, måste man ha rörlig ränta för att kunna amortera, om hushållet i övrigt är amorteringsfritt?
Tror inte man kan det då de vill ha sin ränta för den perioden men ett alternativ är ju att sätta av en summa till ett räntekonto och flytta in den sammanlagda summan när lånet går upp?
Annars kanske du kan ringa å kolla om man kan göra på något annat sätt.
Ja, det är bara med rörlig ränta som du kan extraamortera. Eller ja, du kan amortera extra även med fast ränta men då måste du betala ränteskillnadsersättning till banken.
Tack för svar. Misstänkte det. Min fråga uppstod när jag läste ett svar på Hypotekets kundservice:
“Du kan inte extraamortera på ett lån som har ränta bunden på mellan 1-5 år, utan att betala ränteskillnadsersättning på det belopp som du vill amortera ner lånet med. För att ta reda på vad ränteskillnadsersättningen skulle bli kan du ringa oss på 010-150 70 00 så ska vi hjälpa dig. Ett lån med 3 månaders räntebindning kan du däremot extraamortera fritt på, detta kan du göra enkelt på Mina Sidor.”
Jag har bundet lån och får extraamortera hos min bank. Ringde nämligen och kollade häromdagen. Eftersom min ränta för närvarande är lägre än marknadsräntan skulle jag få extraamortera utan att betala ränteskillnadsersättning, så det kanske beror på vad man har för ränta ?
Även banken som jag frågade sa att man alltid enligt lag skall betala ränteskillnadsersättning - även om marknadsräntorna var signifikant högre än räntan på lånet - trots att jag framhärdade motsatsen.
Lite skönt att till slut få höra att man hade rätt.
Om du nu måste betala ränteskillnadsersättning så tjänar du ju på att lägga pengarna på sparkonto istället för att få ränta på dem, och göra extraamorteringen när bindningstiden går ut.
Jaså?utveckla gärna. För i min värld innebär ränteskillnadsersättning att du “ändå betalar räntan”. Oavsett om du gör det i en klumpsumma eller över tid.
Isåfall borde det vara bättre att göra det övertid och behålla överskottet på sparkonto.
Räntan på lånet är fast. Däremot fluktuerar ränteskillnadsersättningen hela tiden.
Säg att du får ett arv på 500 000 kr som du vill extraamortera på ett bundet lån med 4 års bindningstid och ränta 5,5 procent. Banken erbjuder 4,5 i inlåningsränta. Då är det för mig en avgörande skillnad om ränteersättningen är 13 000 kr eller 50 000 kr.
Tack för svar. Verkar som att ett samtal med banken är oundvikligt. Så, sammanfattningsvis är det bäst att ta rörligt bolån om man går i tankarna att amortering framöver? Annars hade jag gärna valt bundna lån även framöver då jag vill förutse utgifter.
De har ju rätt rent tekniskt men din ränteskillnadsersättning kan ju bli noll eller extremt låg…
Be att få prata med nån annan på samma bank, det brukar jag göra när de kopplat mig till praoeleverna…
Är hela bolånet samlat i ett och samma lån? Själv har jag delat upp mitt bolån i fyra olika lån så att jag har tre bundna och ett obundet. Extraamorterar på det obundna när andan faller på och åtnjuter bunden ränta på övriga.
Lånet är uppdelat i två. Låter klokt att fortsätta att binda det ena och obunden på det andra. Då minskar möjligheten att byta bank, men då är fokus mer att bli kvitt lånen och inte jaga ränterabatter. Tack!