Amorteringsupplägg av uppdelat bolån?

Hej

Förstagångsköpare som får tillträde efter årsskiftet. Sitter nu med lånehandlingarna ifrån SBAB där hela lånebeloppet, ca 3,5 miljoner, är uppdelat i tre lika stora delar.

Min fundering är - spelar det någon roll om jag lägger all amortering på en av dessa delar, eller bör jag betala in 1/3 på respektive del för att hålla dem jämna? Den enkla skolning jag har med mig sedan innan är att den del med högst ränta ska amorteras först, men i detta fall är ju alla tre likvärdiga.

I dagsläget är alla delar rörliga, men jag undrar om det finns för- eller nackdelar med respektive upplägg inför framtiden om det skulle bli aktuellt att binda en eller flera delar?

Tack!
Kalle

Hej och välkommen! Spelar egentligen ingen roll om alla tre har samma ränta. Men om du nu har amorteringskrav (mer än 50% belåning) kanske banken vill att du uppfyller det på vartenda av lånen?

Jag hade nog amorterat lika mycket på alla tre men så är jag också lite nördig med symmetri. :smile:

Edit: om du i framtiden vill binda en del kan du ju alltid flytta runt beloppen mellan lånen så det går alltid att lösa så som du vill ha det.

Kan inte tänka mig att någon bank skulle göra. De ska kolla på alla lån i förhållande till bostadens värde.

1 gillning

Personligen hade jag kört all-in på ett av lånen, för att få en liten “check” när ett är klart. Gillar också inte att ha det i flera delar så det är väl lite det också :slight_smile:

Jag har också mitt lån hos SBAB, dom vägrade ha det i 1 lån. Tvingade till sig att dela upp det i 2 för min del.

Detta går nog inte. Det är väl en av anledningarna till att banken delar upp det från början.

OnT:
Jag amorterar lika mycket på bägge mina lånedelar, jag har ingen som helst avsikt att någonsin ha lånen på olika bindningstider eller betala av lånen.

Och vad du än gör, bind absolut inte lånen på olika bindningstid! Det är bara fördel för banken. Du blir inlåst och kan inte byta bank innan lånet med längst bindningstid gått ut, om du inte betalar ränteskillnadsersättning.

Märkligt. Jag har haft SBAB två olika omgångar på två olika bolån och haft det i en och samma del bägge gånger.

Jag kanske inte satte mig tillräckligt på tvären, men det kändes som att dom vägrade det iallafall, med anledning att “Men tänk om du vill ha olika bindningstider i framtiden? Vi måste dela upp det nu för det går inte sen”.

Mitt förra lån hos Handelsbanken va 1 del. Nu spelar det ju egentligen ingen som helst roll om ett lån är på 1 eller 5 delar :slight_smile: Bara mentalt.

Men med tanke på att TS fick det i 3 delar kanske det har att göra med storlek på lånet? Mitt var 2.9mkr från början, uppdelat på 1.450 * 2.

Ett av mina lån var på 2 MSEK, det andra på 4 MSEK :slight_smile:

1 gillning

Jag fick också mitt delat på tre eftersom banken hoppades att jag skulle binda ett eller två av dem. Men har alltid kört rörlig ränta på alla.

När jag extraamorterade tog jag faktiskt ett av de tre. När jag sedan bytte bank slogs de övriga två ihop till ett på den nya banken.