Köpa fastighet kontant, bankavgift

Halloj,
Mina föräldrar ska köpa ett hus och igår skrevs köpekontrakt tillsammans med mäklaren. Huset ska betalas kontant på tillträdesdagen (1milj) I samband med kontraktskrivningen så säger mäklaren att det är praxis att banken tar en avgift på ca 5000kr för att göra en sån transaktion iom att inga pengar ska lånas. Det låter ju som ett skämt… Någon här som har erfarenheter?

Inget skämt alls. De flesta banker tar mer betalt än så.

2 gillningar

Den här frågan är jag också nyfiken på.

Bankernas avgift för enstaka överföringar med hjälp av medarbetare brukar specificeras till ett par hundralappar.

Vad är det som gör att just den här typen av manuell överföring inte kvalar in som enstaka överföringar enligt prislistan?

Det handlar ju kanske mest om principen. Tjänsten känns ovärd, men sett över en livstid är kostnaden kanske hanterbar. Ingen astronomisk summa, inträffar vid få tillfällen i livet. Men ändå…

1 gillning

Enklast är kanske att ta ett litet lån på huset som man betalar av direkt.

5 gillningar

Det är ganska standard då det inte är en normal överföring som systemet tuggar igenom. Det är en direktöverföring med tidspress då det skall gå direkt och banken behöver avsätta resurser som då enbart är tillgängliga för överföringen den tidsluckan.

Det är ett avbrott i bankens dagliga rutiner/arbetsflöden och en överföring som inte hanteras enligt standard med stort ansvar/risk om nått går fel.

Vill man komma runt det så kan man fråga mäklaren/säljaren om man kan betala in hela summan till mäklaren som sedan för den vidare till säljaren(likt handpenningen). Men det kommer ju med egen risk i form av att man ger 1msek till 3e part och saknar skydd i processen.
Sen skall dem gå med på risken också.

2 gillningar

Okej där ser man! Jo principen känns som den största faktorn för min del i detta. Men man får kanske lov acceptera o gå vidare i livet.

Jag köpte min nyproducerade bostadsrätt kontant och gick på samma sätt i taket över att behöva betala för att betala min bostadsrätt för pengar som jag hade på banken.

Efter att legat sömnlös en natt ( nja, några timmar ) kom jag på banken garanterade att alla betalningar skedde korrekt och så att jag tex inte riskerade att betala och säljaren och sedan överta en bostadsrätt med olösta lån mm.

Banken kontrollerade också att mina pengar var vita ( vilket dom självklart var - men även det måste ske ).

Kändes trots allt att det var värt pengarna och det kostade 2.500 för 5 år sedan.

( Sedan visade det sig att banken i slutändan bjöd mig på avgiften då jag var livslång kund där )

Det är ett tillträde. Tillträden bokas mellan mäklare och banker och bankens tillträdesgrupp hjälper till på själva tillträdesdagen. Förutom detta måste banken kontrollera pengarnas ursprung så penningtvättslagen följs.

Det finns inget som hindrar att köpare och säljare kommer överens om överföringarna själva men det ökar risken att någon blir blåst/missnöjd och dessutom då faller penningtvättskontrollen på mäklaren, vilket kan förklara att mäklare vill att banker ska köra ett kontanttillträde.

1 gillning

Jag köpte en lägenhet kontant och fick betala en avgift på 5000 för att banken skulle göra ett kontant tillträde som inte gjordes korrekt det vill jag inte ge detaljer om här. Sen bråkade banken rätt mycket om att säkerställa att pengarna är vita

Sålde just idag en tomt privat utan mäklare. Både köparen och jag har samma bank så det kostade ingenting. Köparens använde dig av sin handläggare på banken. Smidigt och trevligt.