Sätta in EUR-kontanter på svenskt bankkonto?

Försöker hjälpa svärföräldrarna med ett problem som dom försökt lösa under ett års tid.

I höstas så sålde dom en fastighet i ett annat europeiskt land (med dubbelbeskattningsavtal) och fick betalt i EUR, kontant. Registrerat, skattat och klart, så ingen diskussion kring vart kontanterna kommer ifrån.

Sen dess så har dom försökt att få in pengarna på banken, men det har varit helt lönlöst. Jag har valutakonto hos Swedbank där jag tidigare kunnat sätta in kontanter men dom vill inte ta i kontanterna med tång om vi sätter upp ett konto där (samma sak hos de andra storbanker jag ringt), frugan har dubbelt medborgarskap (dock inte i samma land som fastigheten såldes i) med EUR-konto men även där är det stop (dom hänvisar till penningtvättslagen vilket jag ändå kan förstå)

Det enda alternativ vi hittat är att växla pengarna hos Forex och sätta in SEK, men då det är ett större belopp så sker det i omgångar samt till en extremt dålig växelkurs.

Just nu ligger pengarna i bankfack, plockas ut lite till jul och födelsedagar, har även agerat växelkontor där släkt och vänner behövt större summor för inköp och semestrar, men i det stora hela orört.

Svärföräldrarna vill gärna ha kvar EUR, men på konto.

Någon med erfarenhet?

3 gillningar

Eftersom de hade fastigheten i ett annat land, så borde de väl ha ett Bank konto i det landet med?
Jag menar, de borde väl betalat fakturor etc i banken i det landet?

Så gjorde jag - hade fastighet i ett annat Euro land, varav hade bank kontot där alla transaktioner skedde devs måntliga betalningar utav El etc.
Skall tilläggas att det landet har även krav att all handel med fastigheter etc går via bank - för att tvätt utav pengar…

Så fort allt var betalt, så hade jag x Eur kavr på kontot varav jag skickade via IBAN från det lander till mitt SEB Euro konto.
SEB ville dock ha papper på hur jag har fåttdessa pengar samt att Banken i det andra landet kan bekräfta insättningen utav köparen utav fastigheten.

Skall tillägga till att jag har detta bank konto kvar eftersom det inte kostar något.
Vet aldrig om jag i framtiden med min man köper fastighet igen i det landet…

2 gillningar

Ja dom hade konto hos ett lokalt bankkontor, men inte heller dom vill hantera kontanter. Köparens (avlägsen släkting) bankkontor ville inte heller ta emot dom.

Hade vi bara fått in pengarna på ett utländskt konto så hade flytten till ett svenskt inte varit några problem. Konverteringen hos Swedbank ligger i dagsläget på 11.5, Forex (som faktiskt är villiga att ta emot kontanterna) ger 10,8 vilket är helt sinnes.

Varför tog de betalt kontant?

4 gillningar

Skulle tro att det till stor del accepterades för att det var en släkting, om än avlägsen.

Sen tror jag inte heller att man förstod vilket problem det skulle bli. Rent krasst så har pengarna ökat mer i värde nu än om de fått in det på banken och troligtvis växlat en större del till SEK. Vi uppskattar det eftersom ungarna får EUR i present istället för SEK vilket försvårar möjligheten att sätta sprätt på pengarna, men svärföräldrarna ser det mer som ett låst kapital.

Det är pengarnas ursprung som är problemet. Speciellt eftersom det är en utlandstransaktion.
Dina föräldrar behöver förklara varför köparen valde att betala kontant, och varför de sa ja.

Min gissning är lokal bank är er bästa möjlighet.

2 gillningar

Jag gjorde, för en väldigt massa år sedan, en flytt tillbaka till Sverige efter något år arbetande utomlands. Hade en hel del pengar på ett lokalt bankkontor i det sydländska landet. De skulle ha runt 8% för att överföra pengarna till min svenska bank. Jag tog ut allt cash och flög hem. Fick såklart stora problem att växla i Sverige och det slutade med forex i omgångar och sedan sätta in cashen.
Jag skulle def gjort detta asap om jag var er och om det fortfarande går. Kontrollera först att de kan/får sätta in stora mängder sek i på er bank.

1 gillning

Nej ursprung verkar inte spela någon roll, i våras sålde jag en mc till en finländare som betalade kontant, då handlade det bara om 5k EUR och banken ville inte heller då ta emot pengarna så det blev semesterpengar.

Har konto hos Alingsås Sparbank och Swedbank, om någon annan aktör hade tagit pengarna så hade jag kunnat tänka mig att åka över hela Sverige.

Förstår det som att pengarna är i Sverige?

Om ja, kanske ta tillbaka dem till andra landet om de har kvar konto där och sätta in i EUR i mindre poster. I en del länder är inte cash lika mycket paria som i Sverige. Sen använda kort kopplat till det kontot i utlandet och Sverige. Alternativt för över pengarna därifrån till Sverige med ursprungliga dokumentationen för försäljningen som bas för ev frågor

Här är problemet - de borde inte accepterat kontant…“luktar” fischy i och med de avlägsna släkingar v´"ville inte gå" via bankvägen dvs transaktion bank emellan i det landet …

Jag är ledsen, men enda vägen är följande om de inte vill unvika FOREX proceduren:
Här borde de avlägsna släktingar som köpte fastigheten skaffa ett skriftligt dokument om vart de har fått dessa pengar ifrån…det är detta som EU jobbar emot…dvs vart kommer pengarna från?

2 gillningar

Pengarna är i Sverige, alla papper är i sin ordning när det kommer till ursprung, försäljning och skatter.

1 gillning

Ja som jag trodde. Har ni funderat på att ta med pengarna till andra landet och sätta in dem i EUR där. Förstår att banker kan vara jobbiga i alla länder men tänker att sätta in EUR på sitt konto i EUR land kan vara lättare. Kanske i poster eller allt på en gång mha dokumenten.

1 gillning

Släktingen har fått ut lön kontant, lite som man gjorde här förr i tiden. Han har lönespecifikationer där allt är i sin ordning. Utöver det så har han sålt en bil för att kunna köpa fastigheten, inga oklarheter där heller. Sen kan man resonera i oändlighet hur man borde ha gjort, men man har här lite naivt trott att det inte skulle bli ett så stort problem med tanke på att allt är skött enligt boken.

Med facit i hand så hade en banköverföring vid köp givetvis varit bättre, men jag tycker ändå att det är lite sjukt att ingen bank vill röra pengarna när det finns papper och underlag för alla transaktioner.

Däremot så hade Skatteverket inga problem med underlaget för skatten…

2 gillningar

Hmm… är lite sugen på att erbjuda mig att hjälpa till med att fixa detta. :sweat_smile: Bor ju själv i ett EUR-land så jag har inga problem med att använda dessa pengar och betala ut dem som lön till mig från mitt bolag, och sedan helt enkelt sätta in lönen på bankkontot varje månad. Jag behöver säkert också få kopior på pappren kring köpet osv i så fall men det borde väl inte vara någon omöjlighet.

Skulle detta vara intressant, eller vill de helst fixa det på egen hand @DD88? Du kan ju PM:a mig om du vill.

I Sverige är det inte sjukt. Men i landet där affären gjordes är det sjukt att de inte vill ta i det om nu allt stämmer med lönespecar och annat, som du säger.

Jag fattar att bankerna här inte vill ta i det med tång, men i omvänt läge tror jag definitivt man skulle kunna hitta en bank här som skulle lösa det om just alla papper var i sin ordning.

Är lönespecarna att likställa med servettskisser för timmar på ett bygge el dyl kan jag återigen se problemen (som ett exempel).

I en del länder är det normalt att betala sådana köp kontant.

Bara inte tullen sniffar upp pengarna, då kommer dom först bli beslagtagna tills du eventuellt kan bevisa var dom exakt kommer ifrån med kvitto, innan du kan det är det inte dina pengar…
Skulle aldrig rekommendera detta till någon

Tja, det var ganska svettigt och några år sedan, dock något lättare på den tiden. Det var en ganska stor hög med cash i buntband i min Haglöfs ryggsäck :slight_smile:
Nu har ju ts eller bekanta, just gjort samma sak, frågan är alltså vad de gör efter att cashen är i Sverige.
Jag skulle aldrig flytta dem igen utan växla på det sätt som går och så fort det går, sånt här blir inte lättare.

Banker som vägrar befatta sig med pengar, vad kan man säga… handlar inte direkt om kambodjanska riel heller, utan euro. Behövs ny lagstiftning på området, att inneha ett banktillstånd är ett priviligium.

1 gillning

Det vet vi iofs inte, de kan ju vara släktingar som bor i samma land där köpet skedde? Kanske framgick dock och jag missade det.

Ett ex till mig vars föräldrar bor i ett annat europeiskt land ville köpa en bostadsrätt åt henne i Stockholms innerstad och betala kontakt. :rofl: Dom såg inga problem med det. Det blev en banköverföring istället

1 gillning