14.000 i avgifter vid banköverföring från utlandet

Jag fick ett arv utbetalt från Norge och det försvann ca 14.000 kronor på vägen! Jag undrar hur det kunde bli så här. Det var norska mäklaren som skickade pengarna via sin bank. Tar både norska och svenska banken ut både avgifter och valutapåslag?
Det verkar ha “försvunnit” 9000kr redan när pengarna nådde svenska banken och ytterliggare 5000kr innan jag hade pengarna på mitt konto.
Hur borde jag ha gjort? :slightly_smiling_face:

Enklast är väl att kontakta bankerna som använts och ställ dessa frågor, eftersom det kan skilja sig åt mellan banker. Alternativt/också kontakta mäklaren.

1 gillning

Var det mycket pengar? För det blir ju alltid växlingsavgifter.

Arvsskatt finns inte i varken i Sverige eller Norge. Är det en familjett jurist eller någons service avgift ska betalas innan arvet överförs till dig? Ja, de svenska bankerna tar en fast engångsavgift när du tar emot utlandsk inbetalning, t.ex. SEB 50kr. Det finns inte valutapåslag utan den svenska banken dagens valutakursen NOK:SEK. Den svenska banken börde ha gjort två transaktioner, en transaktion var ett belopp och en transakion var bankavgiften. t.e.x. 1000000kr (transaktion 1), -50kr (transaktion 2)

Det ligger en avgift inbakad i växelkursen. Den är inte obetydlig. Du borde räkna på det. Sedan brukar det heta att man ska ”prata med sin bank” när det gäller större summor. Den normala avgiften är sannolikt satt främst för att betalningar av mer normal storlek ska bli lönsamma för banken. Handlar det om stora belopp borde det gå att få en annorlunda växelkurs.

Hej,

Klassiskt problem. Vid internationella överföringar mellan banker tar ofta både avsändande och mottagande bank en avgift som ofta är en viss procent på summan. Kolla vad respektive bank tar. Om det dessutom ska konverteras valuta ges man rutinmässigt en dålig exchange rate.

Det som funkat bäst för mig har varit att sätta upp ett valutakonto i min svenska bank. Överföringen från min utländska bank till mitt valutakonto blir då billigare, och sedan ringer jag den svenska banken och gör konverteringen till SEK inom banken och får då n mkt bättre kurs.

Man kan också använda tex Wise eller Revolut,. De är snabbare, men osäker på om det blir billigare.

Mvh

F

1 gillning

Vilka svenska banker pratar du om? SEB och Nordia (50kr o 65kr fasta avgifter) använde jag att ta emot utlandska inbetalningar i de senaste 5 åren. Jag betalade inte procent på summan 150000kr-300000kr per gång kan vara en liten summa men det finns inte annan växlakursen utan dagens valutakursen. Det är bara USD har Nordea dragit andra avgifter än 60kr.
Lita inte på mig, frågar SEB o Nordea.

1 gillning

I mitt fall Skandia, ska kolla med deras kundtjänst om detaljerna kring detta.

Hej,

De svenska bankerna är ofta ok map sina avgifter och växelkurs. Det är den avsändande utländska banken man ska passa sig för, de kan ha en väsensskild prissättningsstruktur. Detta har jag upplevt med flera olika banker.

Om du tror att det finns ”en enda dagens växelkurs” så rekommenderar jag dig att fråga din avsändande bank vilken kurs de använder om man låter dem konvertera och sedan den mottagande banken. Om de är identiska skulle jag bli mycket förvånad! Ofta vägrar de ange kursen. Då kan man testa att dela summan på två och skicka halva med konvertering hos avsändande och halva med konvertering hos mottagande så ser du sedan vilket alternativ som är billigast.

Mvh

F

Konstigt, den norska banken Nordea påstår de skickat allt i NOK medans min bank Skandia säger de fått beloppet i SEK från den norska banken.
Vad är detta? Kan man inte få reda på vad man har betalat för? Finns väl ingen “valutabank” mellan avsändar och mottagarbank som står för växlingen? Jag ska försöka få direktkontakt med utlandsavdelningen hos min bank, någon måste ju kunna ge mig en skriftlig bekräftelse på vad jag betalat, antingen i växlingskurs/påslag och evt avgifter.

Det kanske är den här modellen med ”oplanerad växling” som är förklaringen till den höga kostnaden?

Jag har själv alltid angett SEPA-betalning och valt mottagande valuta (oftast EUR) när jag gjort utlandsbetalningar via Skandia. Växelkurserna har inte framstått som ofördelaktiga på något sätt. Vid ett tillfälle råkade jag göra en utbetalning felaktigt. Jag gjorde alltså utbetalningen till EUR och sedan vände den och kom tillbaka till mig. Då blev det tydligt att beloppet hade minskat en del. Jag tror att summan var kanske 10.000 kr och att jag fick tillbaka 9.400 kr eller något sådant. Det var knappast så att något dramatiskt fall för EUR låg bakom det hela utan problemet bottnade i köp/säljkurs. Det kan också vara så att återbetalningen inte blev någon SEPA-betalning och alltså behäftad med högre avgifter.

1 gillning

Intressant.
Hade ett liknande problem.

Hos många kunder har jag ett konto i deras portal, där det läggs upp uppdrag jag kan ta/får, administrera jobben, och begära ut betalning via deras slags in house-fakturering och samtidigt bifoga min egen faktura.

Har huvudsakligen utländska kunder inom EU som betalar i euro. Priset är alltså euro, förutbestämt för varje jobb och de gör en överföring. Även om banken kallar det betalning.

Hos en brittisk kund kan jag i deras system se direkt priset på jobbet i brittiska pund samt inom parentes euro, enligt den dagens valutakurs. Blir ungefär samma till kronor. När jag får betalt kan ju dock valutan se annorlunda ut. Har hittills valt euro som allt annat. Sedan tänkte jag att det blir dubbel växling då de utgår från pundet. Men eftersom de också har avgift på 2 pund när man väljer pund har jag valt euro.

Sedan märkt jag en skillnad på någon krona på summan de betalade. Då berodde det på att företaget anlitar ett annat företag som först växlar till euro, tar någon krona för detta, och sedan betalar till mig. Min bank tog ingen avgift.

Tänkte jag då provar begära pund istället för att gå via euro. Plötsligt tog min egen bank för avgift för denna överföring/betalning på 30 kronor. För att det var en så kallad normalbetalning. Betalning/överföring i euro är avgiftsfri.

Så från valuta spelar också roll.

1 gillning

Varför tycker det är konstigt? Skatteetaten återbetalade källskatt NOK och jag fick SEK. Utländska inbetalningar växlas automatik i SEK. Jag räknade själv och beloppet stämde med min ansökan. Samma med utländska aktieutdelningar. Banken ska ha en separat transaktion “avgift” men det är inte självklart att banken ger dig en skriftlig bekräftelse om växlingskursen.

Allt kan säkert vara korrekt, är bara intresserad av ett underlag. Det måste väl vara någon som kan bekräfta växlingskursen det datumet?
Jag kan enkelt räkna ut själv vilken kurs som används men ingen av bankerna verkar vilja eller vill kunna skicka ett skriftligt underlag.
De sägar bara att “vi har inte tagit ut några avgifter.”
Så nu är det mer deras kundservice som gör att jag inte vill släppa detta.
Men det är kanske för mycket att begära att de skall anstränga sig lite extra för att få nöjdare kunder.

2 gillningar