Undrar om någon med lite kunskap om valutor, valutakurser etc. kanske hjälpa mig att tänka och ge lite feedback hur jag ska gör ai framtiden. Ursäkta den långa texten som behövs för att förstå problemet.
Jag accepterar och gör småjobb åt ett bolag i Storbritannien mot en erbjuden fast ersättning. Sedan fakturerar jag bolaget varje månad. Både jobb och begäran om betalning sker i deras system. Har så att säga Min sida i deras system. Vanligt inom mitt område. När jag gör min begäran om betalning skapar och bifogar jag dock en egen faktura.
Nu till mitt problem. Alla småjobb specificeras i deras system med ersättning för varje jobb. Sedan står även totalsumman som jag kan begära att få utbetalad. Totalsumman står i GBP. Sedan står vad det motsvarar i EUR inom parantes. Begär/fakturerar jag ersättningen i GBP lägger de på en kostnad om 2 GBP och min bank tar även en avgift på 50 kr, då det är en utlandsbetalning. Hade jag begärt utbetalningen i EUR tar bolaget ingen kostnad för betalningen och inte heller min bank, då det då anses vara en SEPA-betalning, alltså inom EU. Tror Storbritannien har någon överenskommelse om detta. Därför har jag hittills valt EUR som betalning.
Nu till själva dilemmat. När bolaget 45 dagar senare betalar pengarna till min bank stämmer inte beloppet med vad som stod i deras system att jag skulle få i EUR. Och naturligtvis inte heller mot vad jag då har skrivit på min faktura.
Bolaget skriver att beloppet i EUR enbart är ett ca belopp, då beloppet i GBP först växlas till EUR, för att sedan överföras till min bank. När beloppetn var mindre tänkte jag inte på skillnaden, även om det alltid blev mindre än vad som jag fakturerat/de skrivit inom parantes att GBP motsvarade i EUR.
Men denna gång var skillnaden hela 84 EUR, villket är mycket pengar. Jag fakturerade 2 671,83 EUR (vilket också stod inom parantes och som motsvarande 2 251,55 GBP, vilket är den faktiska ersättningen). GBP är vad ersättningarna alltid baseras på. Men överföringen till mitt konto var bara 2 587,93 EUR.
Bolaget låter ett externt bolag sköta betalaningen. Tydligen ska deras bank inte lägga på någon kostnad på mig för överöringen. Men däremot är det deras anlitade bolag som sköter betalningar som sätter växelkursen. Och den sätts ju när betalningen sker, alltså ca 45 dagar efter att jag har begärt betalningen och fakturerat enligt vad som stod i deras system 45 dagar tidigare, i GBP och vad det motsvarade då i EUR.
Låter inte detta som att deras anlitade betalningsbolag sätter en riktigt dålig växelkurs? Eller kan det ha att göra med att kursen mellan GBP och EUR har förändrats så pass mycket under de 45 dagarna mellan begäran om betalning (fakturering) och själva överföringen av betalning till min bank?
Hade jag begärt betalningen i grundvalutan GBP hade jag visserligen betalat 2 GBp extra plus min banks 50 kr för den internationella banköverföringen. Samtidigt tänker jag att kronan kan utvecklas olika gentemot GBP och EUR.
Och jag kan ju inte veta på förhand om vilken valuta som är bäst att välja, då det kan hända en del på 45 dagar. Alltså vilken av valutorna som stärks mot kronan, så att jag får fler kronor eller att det åtminstone motsvarar beloppet jag begärde/fakturerade 45 dagar tidigare.
Vad tänker ni som kan lite mer om valutor om detta?
Bör jag kanske alltid välja GBP, då ersättningen faktiskt är i detta belopp, och skippa mellanvalutan EUR?
SKa till att begära betlaning/fakturera för juli, så nu funderar jag på att begära betalningen i GBP denna gång, men undrar om jag tänker rätt.