Remote jobb England - Att tänka på?

Tjena!

Jag har ett potentiellt erbjudande om att bli anställd för en engelskt bolag och att då jobba remote ifrån Sverige. Erbjudandet låter definitivt lockande då lönen kan vara runt dubbla det jag tjänar i dagsläget.

Dock är jag fundersam på hur det fungerar med arbetsgivaravgift, pension och dylikt. Är engelska och svenska systemet snarlika, eller är det stor skillnad? och hur påverkar det mig?

Vilka ytterligare saker bör jag tänka på när jag väger erbjudandet? (föräldraledighet, sociala avgifter, annat?)

Bonusfråga:
När det kommer till equity ifrån ett engelskt bolag, vad gäller då?

Tacksam för svar då jag är duktig på mitt jobb men inte har bra koll på detta.
Vänligen,
Christoffer

Har du varit på in personlig intervju? Många scams som flyter runt med erbjudande om bra betalt och he jobb.

Men om det är legitimt, så är det komplicerat redan inom EU/Schengen. Bor vid gränsen Tyskland, Österrike,Schweiz och hemjobb pga Corona var svårt för Grenzpendler pga skattetjaffs.

Behövs nog proffshjälp och din arbetsgivare bör erbjuda det.

1 gillning

Tjena,

Har haft en video-intervju med rekryterare och har en till uppkommande med företaget. Lönen är inte anmärkningsvärd när det kommer till fältet (IT) och jag är specialiserad inom ett område de verkar. Utöver det har jag kollat upp företaget och personer inom företaget (CEO, CTO) och dylikt på linkedin och inte sett några varningsflaggor alls såhär långt, tvärt om så verkar de vara duktiga forskare och specialister bakom bolaget.

Hade hoppats anskaffa lite mer skinn på näsan även om man senare kan behöva kalla in proffshjälp.

1 gillning

Håller med @Jbl det blir snabbt väldigt komplext. Skattemyndigheter och skattelagstiftning är inte gjort för distansarbete över gränser, än. Svenska Skatteverket är lite småkinkigt och UK kan jag tänka mig är mycket värre. Brittisk byråkrati ska inte vara att leka med. Det är lurigt inom EU och utanför EU värre.

Jag kan tänka mig ett par lösningar men det bygger på att du är Sverige baserad

  • De anställer dig via sitt lokala bolag i Sverige om de har ett sådant. Detta är alltid ursprungsläget.
  • Du fakturerar dem via ett egenanställningsbolag tex Frilans Finans om du inte vill starta eget
  • Du startar eget aktiebolag och fakturerar dem via det

Alternativt flyttar du till UK och blir anställd där men det innebär att du behöver arbetsvisum i UK. Arbetsgivaren kan säker mycket mer om det.

Proffshjälp rekommenderas och som ett minimum bör du ringa Skatteverket för att ta reda på mer. Ring även tex Frilans Finans och undersök det alternativet.

Att sitta i Sverige och jobba, få betalt i UK, och flytta hem pengar därifrån, efter skatt i UK (?) leder högst sannolikt till problem i Sverige. Svenska banker är skyldiga att rapportera utländska insättningar (även de du själv gör) så risken är hög att SKV slår klorna i dig. Rent legalt, om man utför arbetet i Sverige så ska det skattas i Sverige.

3 gillningar

Bra förslag där. Första kan du säkert fråga om. Om de planerar suga upp svensk kompetens kan det vara en väg för dom att starta ett svensk bolag. Vem vet, kanske du kan leda det ;).

Sista punken tror jag @janbolmeson gör ofta. Att han Har ett aktiebolag och fakturerar utomlands. Fast kanske jag har fel…

2 gillningar

Tack @JFB, jag är absolut öppen för tanken att fakturera via eget aktiebolag om de kan tänka sig den lösningen.

När jag läser på skatteverkets hemsida så finner jag att det utländska bolaget ska betala 31% skatt på min lön, men när jag läser era svar så låter det som att det är bra mycket mer komplext än så.

Håller dock tummarna att någon med koll och som kanske redan jobbar remote mot utlandet snubblar över denna tråd och kan bringa lite klarhet. :slight_smile:

1 gillning

Det är stor skillnad.

Inte alls eftersom du är skatteskylding i Sverige och inte i UK.

Från Skatteverket:

Arbetsgivare som betalar ut ersättning för arbete som utförts i Sverige ska normalt betala arbetsgivaravgifter på ersättningen. Detta gäller oavsett om utbetalaren är en svensk arbetsgivare eller en utländsk arbetsgivare utan fast driftställe i Sverige.

Den utländska arbetsgivaren ska redovisa ersättningen per betalningsmottagare i en arbetsgivardeklaration.

Samma uppgifter som arbetsgivaren redovisar i arbetsgivardeklarationen ska även lämnas till dig som fått ersättningen, detta kan till exempel göras på en lönespecifikation.

Det här kommer att bli bökigt för din brittiska arbetsgivare. Sätt upp ett eget AB istället och fakturera. Jag jobbar remote mot UK och har löst det så.

Det enklaste är väl att starta egen firma och ha företaget i England som kund ? Dock kan det ifrågasättas på längre sikt då man helst ska ha fler än en kund, men det kan funka.

Tack för era svar @Robert_G och @Fnorrbart, jag är absolut öppen för tanken att sätta upp ett eget AB om arbetsgivaren kan tänka sig det. Dels för att jag gärna blir mer “egen” på sikt och det blir då ett ypperligt tillfälle att börja bygga kapital I ett eget bolag på ett relativt tryggt sätt.

Vet ni hur erbjudanden om equity fungerar I en sådan lösning? Är det bara att mitt bolag då äger en del utav deras eller är gör det den delen mer komplex?

Svenska skatteverket ska följa skatteavtalet med England.

Income from employment

  1. Subject to the provisions of Articles 15, 17 and 18, salaries, wages and other similar remuneration derived by a resident of a Contracting State in respect of an employment shall be taxable only in that State unless the employment is exercised in the other Contracting State. If the employment is so exercised, such remuneration as is derived therefrom may be taxed in that other State.
    2. Notwithstanding the provisions of paragraph 1, remuneration derived by a resident of a Contracting State in respect of an employment exercised in the other Contracting State shall be taxable only in the first-mentioned State if:
    a) the recipient is present in the other State for a period or periods not exceeding in the aggregate 183 days in any twelve month period commencing or ending in the fiscal year concerned; and
    b) the remuneration is paid by, or on behalf of, an employer who is not a resident of the other State; and
    c) the remuneration is not borne by a permanent establishment which the employer has in the other State.
    3. Notwithstanding the preceding provisions of this Article, remuneration derived by a resident of a Contracting State in respect of an employment exercised aboard a ship or aircraft operated in international traffic (other than aboard a ship or aircraft operated solely within the other Contracting State) shall be taxable only in that State.

Elimination of double taxation

  1. In the case of Sweden, double taxation shall be avoided as follows:
    a) Where a resident of Sweden derives income which under the laws of the United Kingdom and in accordance with the provisions of this Convention may be taxed in the United Kingdom, Sweden shall allow subject to the provisions of the laws of Sweden concerning credit for foreign tax (as they may be amended from time to time without changing the general principle hereof) as a deduction from the tax on such income, an amount equal to the United Kingdom tax paid in respect of such income.
    b) Where a resident of Sweden derives income which, in accordance with the provisions of this Convention, shall be taxable only in the United Kingdom, Sweden may, when determining the graduated rate of Swedish tax, take into account the income which shall be taxable only in the United Kingdom.
    c) Notwithstanding the provisions of subparagraph a) of this paragraph, dividends paid by a company which is a resident of the United Kingdom to a company which is a resident of Sweden shall be exempt from Swedish tax according to the provisions of Swedish law governing the exemption of tax on dividends paid to Swedish companies by companies abroad.

Ja, så är det om man flyttar till UK. Dubbelbeskattnings avtal hanterar så att man inte behöver betala dubbel skatt. Typiskt beskattas lönen i det andra landet och sen gäller avtalet angående kapitalvinster mm.

Däremot reglerar det inte (som jag ser det) svensk medborgare som arbetar fysiskt i Sverige men får lön i UK. Tveksamt för mig hur det ska hanteras skattemässigt trots att jag bott och arbetat utomlands i många år i tre olika länder.

Fortfarande dubbelbeskattningsavtalet som gäller

https://www.skatteverket.se/privat/internationellt/avrakningavutlandskskatt.4.7856a2b411550b99fb7800088114.html?TSPD_101_R0=083edea6deab200022c39fb5d8f100748d8015d0644585d898f1e2d9512b6fdf1de04fe6488ce8b4084864acb4143000636f006dcb58c305b184aa1bb6b5892772b8124dbf186d091f8872af661872d1e37745e5e6b5a5c6c6ebd8390436d56b

Om du har fått en inkomst från utlandet som är skattepliktig både i Sverige och i utlandet kan dubbelbeskattningen undanröjas på olika sätt. Inkomsten kan vara undantagen från beskattning enligt Sveriges interna regler, till exempel sexmånadersregeln eller ettårsregeln, eller enligt skatteavtal med aktuellt land.

Avräkning av utländsk skatt på tjänsteinkomster
Om du bor i Sverige och har arbetat i ett annat land, kan du bli skyldig att betala skatt på inkomsten både i Sverige och i det andra landet. Då har du rätt att begära att den skatt du har betalat i det andra landet ska avräknas från den skatt du ska betala i Sverige.

Du kan bara begära avräkning för slutlig utländsk skatt. Du begär avräkningen genom att kryssa i rutan under ”Övriga upplysningar” i din svenska inkomstdeklaration, antingen i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller på pappersblanketten, det år du redovisar den utländska inkomsten. När du begär avräkning är det viktigt att du dessutom lämnar följande uppgifter under rubriken ”Övrigt”:

Du som har en utländsk arbetsgivare utan fast driftställe i Sverige och som själv betalar din svenska skatt genom en preliminär debitering kan begära justeringen i din preliminära deklaration (SKV 4314). Även i den preliminära deklarationen ska du ange samma uppgifter om den utländska inkomsten och skatten som du senare lämnar i din inkomstdeklaration.

Finns till och med färdiga blanketter för detta oss skatteverket,

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2703.4.39f16f103821c58f680006556.html?TSPD_101_R0=083edea6deab20001fb6a5f4e920067b887ba33a72ae2cebf94938f25c084d5931342c53e9d48c6508e447cf1614300079be94c82cad8d392ecc7e4141b2410a8d86ab30b9510fd2b722aa7ed72ea70885eb49ef8460ad6b123c3fdbbe8d6548

2 gillningar

Länken till blanketten funkade inte. Hade varit intressant att titta på den.

I stand corrected. Tack!

Hur fungerar det då praktiskt

  1. Man betalar skatt i UK
  2. Man betalar någon form av preliminär debitering/skatt i Sverige
  3. Allt deklareras året efter
    Eller?

SKV 2703, heter den bör gå att hitta med enkel google sökning.

Kommer bero på Ts-avtal samt skatteavtalet med UK som jag inte kan men genrella reglerna för svenska skatteverket är,

  1. Ansökning om SA-skatt / Preliminär inkomstdeklaration, SKV 4314 oss Skatteverket ihop med detta ska man även ta upp preliminär utlänsk skatt antigen i deklarationen eller via SKV 2703,

  2. Skatteverket tar beslut kring vilken måntligskatt som man ska betala in till skatteverket.

  3. Efter året slut så deklera som vanligt

2 gillningar

Det luriga är ofta socialförsäkringen.

Arbetsgivaren kan använda dig som leverantör, då kan du socialförsäkra dig själv via firma.

Om arbetsgivaren ska anställa dig måste den betala sociala avgifter i landet du bor. Det går men då måste arbetsgivaren skaffa ett org nummer i Sverige.

Jag har varit med om båda, tycker firma är smidigast. Dock, måste du tänka på regeln om att inte bara ha en och samma kund på längre sikt.

Stort tack för alla svar @Fnorrbart, @Robert_G, @Thomas86 och andra!

Har nu fått ett konkret erbjudande och det låter som att de föredrar om jag kör eget och fakturerar som många här var inne på (va spännande att få vara egenföretagare-light!).

Funderar i dagsläget på om det kan vara mest fördelaktigt att starta ett eget AB för detta, och då även köra lite små-gig på sidan om (vilket jag har några på G och arbetsgivaren var helt ok med). Ska försöka räkna lite på vad som är rimlig lön för mig kontra vinst i en sådan situation också.

De yttryckte sig som att de försöker sätta upp liknande vilkor som om jag vore anställd med den erbjudna lönen, vilket jag tolkat som att de står för arbetsgivaravgift, det är även en del equity med i ekvationen. Men har nu ställt uppföljningsfrågor angående lönen specifikt, huruvida de står för arbetsgivaravgift, försäkringar, pension, och saker som föräldraledighet.

Hojta gärna om ni har några andra bra saker jag bör tänka på, jag är riktigt taggad på jobbet och är tacksam för all hjälp härifrån!

”Excuse me, but here in Sweden we believe in jämlikhet between the föräldrar, so I was wondering how you would feel about me being a lattepappa for a year or so?”

:nerd_face:

Om du kör via AB så bör du tänka/räkna fram en viss timtaxa som ska täcka allt. Den ska betala dina egna sociala avgifter, tjänstepensions avsättning, semester vilket ger din bruttolön som du sedan betalar inkomstskatt på. De betaler nog inte pension, soc avgifter mm åt dig. Det måste du nog baka in i din timtaxa.

Det är oftast lättast att börja med den bruttolön Kr/mån du tänkt dig för jobbet. Detta är något de flesta har koll på.

Förenklat kan man sedan räkna upp den med den semester du haft rätt till som anställd i Sverige. Fakturerar man per timme så går ju en del av intäkten till att betala ens semester. Om du tänkt 6 v semester så lägg på ca 12% (6 av 52 veckor)

Därefter behöver du lägga på för sociala avgifter som du får betala i ABt på den bruttolön du tänkt ta ut. Soc avg är cirka 31.4% påslag på bruttolönen inkl semesterkostnader.

Tjänstepension varierar stort beroende på lön från 5-30% (i asymptoten). Säg 10% påslag för att du ska ha utrymme för vettig TP på föregående summa.

Är man lite om sig och kring sig så kanske man även kan salta på ytterligare säg 10% i admin kostnaders Det kostar ju att driva ett bolag och även av ens egen tid att sköta bolaget, fakturering mm. Dessutom har man ju lite kostnader för IT/datorer, internet, mjukvara, revisor mm.

Addera ihop allt så får du en totalkostnad per månad som anställd i ditt eget AB.

Därefter dividera med snittantalet timmar/månad. I snitt jobbar man cirka 21.2 d/mån så 8 h/d blir ca 169 timmar per månad. En del har såklart arbetstidsförkortning och då kanske man kan räkna med lägre tim/mån.

Då får du den timtaxan du behöver ta exklusive moms. På det läggs 25% moms vid faktureringen. Staten tar in den av dig/ditt bolag.

Det är utifrån den framräknade timtaxan som du behöver förhandla. Ett utländskt bolag skiter nog i hur man kom fram till timtaxan och vill mer förhandla om den. Men såklart är det bra att ha det underbyggt om de ifrågasätter. Det drar iväg från bruttolönen typ.

Andra grejer att förhandla är tex restidsersättning. Restid är ju tid du inte kan fakturera någon annan men å andra sida utför du ju inget arbete. Finns olika modeller. Alltifrån 0% av timtaxan till full timtaxa. Själv landade jag på 50% av timtaxan.

Övriga reskostnader som flyg/tåg/bil och hotell kan man antingen få kunden att ta kostnaden för direkt (de bokar och betalar) eller fakturerar man faktiska kostnaden till dem. Det förra är klart enklast för dig och inte ovanligt att bolag vill ha det så för då har de kontroll på hur man reser.

Så hade jag funderat :slight_smile: Hoppad det ger lite idéer!

2 gillningar

@JFB

Tack för dina insikter! I detta fall så har jag fått ett jobberbjudande med en viss månadslön, x antal semsterdagar + equity, och sedan sa de att i praktiken kommer de behöva lösa det via en faktura i månaden för att göra det enklare, men att det skulle bli motsvarande lön som om jag direkt var anställt (som jag uppfattade det).

Men hoppas på att få mer klarhet från dem vad exakt det innebär, “månadslönen” blir ju rätt annorlunda om de tänkte att den summan var inklusive eller exklusive sociala avgifter.

1 gillning

Det hänger väl på var du landar med intjäningen. Med AB kan du ta utdelning och betala lägre skatt på det. Jag vet inte var gränsen går för lönsamhet på detta idag dock. Om inte utdelning behövs skattemässigt är egen firma mycket enklare och smidigare.

Snacka med en revisor kanske.