Viralt konto på sociala medier | Några frågor om tillhörande AB

Hej!

Jag och min kompis startade ett konto på sociala medier förra året där vi dokumenterar våra äventyrsresor. Kontot gick viralt i Sverige och vi har haft ett snitt på cirka 100 000 visningar per video. T.ex. under en längre resa förra sommaren fick vi totalt cirka 10 miljoner visningar under resan.

Inför den kommande sommarens äventyrsresa har företag nu börjat kontakta oss och vill betala för att synas på kanalen. Vi har redan fått in betalningar och jag har startat ett aktiebolag (AB).

Jag har nu några frågor:

1. Vad kan jag ta som utgifter i företaget?
    Vi ska vara iväg på en 3-månaders resa i sommar och kommer att betala för flyg, visum, boende, mat osv. Under resan spelar vi in content och marknadsför företagen som anlitat oss. Jag tänker därför att resekostnaderna borde kunna bokföras som företagsutgifter eftersom resan sker i direkt affärssyfte (skapa content åt samarbetspartners och driva företagets kanal). Är det rätt tänkt? Vad kan jag inte ta som företagsutgifter?

2. Min kompis och kostnader:
    Jag äger företaget och är VD, men min vän som jag har kanalen med står inte på företaget. Jag har läst att det bör vara okej att han lägger ut för sina kostnader (eftersom han aktivt hjälper till med produktionen av innehållet som företaget tjänar pengar på), och att företaget då får en skuld till honom som jag kan reglera. Stämmer det?

3. Moms vid internationella samarbeten:
    När vi samarbetar med svenska företag lägger vi på moms vid fakturering. Ska vi göra på samma sätt när vi samarbetar med internationella företag (t.ex. företag i EU eller USA), eller gäller andra regler beroende på var företaget är baserat?

Tack på förhand för hjälpen!

1 gillning

Hej!

Jag är nyfiken på varför bara du äger bolaget, ni står väl för innehållet tillsammans?

Din partner kan få ut lön genom bolaget, eller fakturera bolaget via ett eget bolag. Då kan han också ersättas för utlägg han gjort som är kopplade till verksamheten.

Jag skulle rekommendera er att jobba med en redovisningskonsult som hjälper er med moms, korrekta avdrag etc.

Det borde gå att göra avdrag för i alla fall resa och boende så länge resornas ända syfte verkligen är att göra innehåll. Stannar ni kvar tre dagar extra och gör något annat är det ej avdragsgilla kostnader. I detta fall som detta skulle jag rekommendera att ta kontakt med Skatteverket och beskriva det ni gör, för att vara på den säkra sidan.

Svensk moms ska inte läggas på för tjänster som utförs utomlands.

Citat direkt från Skatteverkets hemsida:

Huvudregeln är att utgifter för intäkternas förvärvande och bibehållande dras av som kostnad (16 kap. 1 § IL).

Det vill säga att du ska kunna motivera för någon som frågor hur utgiften hängde ihop med inkomsten.

Jag som driver t.ex. RT kan inte drav ett motorcykelsställ eftersom det är långsökt. Att däremot dra kostnader för ChatGPT, dator, kamera-utrustning, mikrofoner, Adobe-programmen, böcker om ekonomi är väldigt uppenbart.

För en trafikskola gäller omvänt.

Så det finns ingen lista med saker som är ok eller inte. Det beror på och det är mycket en värvningskonversation med SKV vid en granskning.

PS. Du får gärna dela kanalen, vore roligt att se. :slight_smile:

3 gillningar

Hej!

Anledningen till att bara jag står som ägare i bolaget är att min pappa hjälpte mig att starta företaget genom att bidra med startkapitalet. Vi är båda 21 år gamla och studerar samtidigt, så vi valde en enkel lösning i början.

Just nu har vi inte behov av att ta ut lön eftersom våra utgifter för resan är ganska höga. Om min vän skulle bli delägare hade han behövt köpa in sig i bolaget genom att köpa aktier, vilket inte var möjligt för honom i nuläget.

Istället tänkte vi att han följer med och hjälper till med att skapa innehållet (content), och att de utlägg han gör kopplat till detta bokförs som en skuld från företaget till honom. Är det en rimlig lösning enligt dig?

Vi har tyvärr inte möjlighet att anlita en redovisningskonsult just nu på grund av kostnaden.

När det gäller resan: vi kommer dokumentera och producera innehåll under hela perioden, från dag 1 till dag 90. Resans enda syfte är alltså att skapa content för samarbeten och våra kanaler.

Hej! Okej men så när vi får 10 000 kr för en video från ett svenskt företag så skickar vi alltid en faktura på 12500 kr så att moms är i priset. Hur mycket ska vi fakturera ett internationellt företag om vi vill få ut 10 000kr för en video?

Då skickar ni en faktura på 10.000 kr till det utländska bolaget.

Hej! Tack för ditt svar.

Eftersom vi åker i syfte att dokumentera resan och marknadsföra företag, kan vi då dra av de flesta kostnaderna? Våra utgifter kommer i princip vara: flyg, visum, boende, mat, transport och aktiviteter. Vi filmar egentligen allting, så borde det gå att motivera alla dessa utgifter? Eller är det bättre att fokusera på de större kostnaderna (flyg, visum, boende och dyrare aktiviteter) som avdragsgilla utgifter?

Min andra fråga är om min kompis som jag har kanalen med kan lägga ut kostnader privat, och att jag sedan bokför dem som en skuld från företaget till honom eftersom han hjälper till att spela in content?

Jag nämner helst inte kanalens namn öppet här, men kan skicka det privat om du vill kika!

Tack så mycket!

1 gillning

Ja, borde gå.

Alla redovisningsföretag är inte dyra.

Tydligen kan man i princip aldrig dra av mat. Undantag när det är representation och några få andra tillfällen. Det var svaret jag fick i den här tråden.

1 gillning

Det är två saker att tänka på: huruvida kostnaden är avdragsgill för företaget och huruvida du som privatperson ska förmånsbeskattas för förmånen.

Jag hade läst på om Studie- och konferensresor här och sett till att jag kunde motivera att resan är en renodlad tjänsteresa utifall jag skulle råka ut för en granskning:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.2/410988.html

Studie- och konferensresor

Anställda som i tjänsten åker på en studieresa eller deltar i en konferensresa inom eller utom landet beskattas normalt inte för värdet av en sådan resa. Detta gäller så länge det handlar om en renodlad studie- respektive konferensresa eller resa där det visserligen finns inslag av nöje och rekreation men där detta är försumbart.

Privata utgifter under en tjänsteresa (t.ex. mat) kan du hantera genom att ta ut skattefritt traktamente upp till vissa gränsbelopp som varierar från land till land.

1 gillning

Tack för svaret! Ska kolla på det med traktamente också.

Inom EU: se dock till att ni får med köparens momsregistreringsnummer (VAT nr) på fakturan och ev. annan information som krävs.

1 gillning

Frågan är var arbetet utförs, inte var köparföretaget har sin hemvist. Det räcker med att en mindre del av arbetet utförs i Sverige för att svensk moms ska behöva läggas på.

Ni bör kolla allt detta med Skatteverket på detaljnivå men detta är hur reglerna ser ut. Det blir mer komplext med digitala tjänster än med vanliga så därför är det bra med dialog.

1 gillning

Tack! Är det bäst att bara ringa Skatteverket eller ska man boka ett möte med dem för att få svar på alla frågor?

Tack för svaret! Hur fungerar det om det skulle vara tjänster utanför EU/ företag utanför EU vi samarbetar med?

Du får väl börja med att ringa till dem. Viktigt när det gäller myndigheter är att de inte ger individualiserad rådgivning. De informerar om hur olika regler ser ut. Sedan kan det finns områden med oklarheter. Där får man göra tolkningar och hoppas att de håller, om de skulle prövas i domstol senare.

Förlåt en fråga från en boomer, men om enda syftet med resan är att skapa content men ni inte drar in med intäkter än att ni kan finansiera resan, är det då verkligen en hållbar affärsmodell ni har?

Det låter som att ni åtminstone delvis gör det för att det är kul och risken finns ju då att Skatteverket inte anser att det är en tjänsteresa som en del av en reell näringsverksamhet…

Nej, inte enligt huvudregeln vid försäljning till företag utomlands (undantag finns för vissa tjänster). Enligt samma länk till Skatteverket som jag delade ovan:

Huvudregel när du säljer tjänster till beskattningsbara personer

Huvudregeln när du säljer en tjänst till en beskattningsbar person, till exempel ett företag, är att tjänsten ska beskattas i det land där köparen är etablerad.