Jobba remote från Thailand med eget AB – vad krävs egentligen för att det ska räknas som tjänsteresa?
Jag driver ett svenskt AB och jobbar som IT-konsult på distans. Jag funderar på att åka till Thailand i ca 4–5 veckor och fortsätta jobba remote därifrån (heltid, vardagar).
Jag försöker förstå vad som faktiskt krävs för att en resa ska kunna räknas som tjänsteresa, och inte bara bli en privat resa skattemässigt.
Som jag förstått det hittills:
- Att bara jobba remote utomlands räcker inte för att det ska bli tjänsteresa
- Skatteverket verkar kräva någon form av platsbundet affärsändamål (t.ex. möten, studiebesök, konferens)
- Annars ses boende m.m. som privat levnadskostnad, även om man jobbar heltid
Mina frågor till er som har erfarenhet:
Vad behöver man konkret göra för att en resa ska räknas som tjänsteresa?
Räcker det med t.ex. några affärsmöten eller studiebesök på plats, eller krävs det att majoriteten av dagarna är platsbundna?
Kan analys- och uppföljningsarbete kopplat till möten räknas som tjänstedagar?
Hur gör ni i praktiken:
delar upp resan i tjänst/privat?
eller tar allt privat och betalar via lön/utdelning för att minska risk?
Jag är inte ute efter att tänja på reglerna, utan vill göra detta så korrekt och riskfritt som möjligt.
Alla erfarenheter och konkreta exempel uppskattas!
Om du inte är ute efter att tänja på reglerna och det inte finns något behov av att åka till Thailand för att utföra ditt jobb, förstår jag inte riktigt frågeställningen.
Verkligen, en tjänsteresa är kopplad till tjänsten och fyller något syfte i jobbet.
TS vill nog mer åka på semester och jobba en del under tiden, det är per definition inte en tjänsteresa utan av mer privat karaktär.
Men mer konstruktivt så är väl konferens en väg att gå, men då ska man ha ett program, x antal timmar per dag etc.
I ett litet AB borde det inte kunna bli så mycket tid.