Jag har fått ett erbjudande att starta eget och ha ett “fast” avtal med en kund i London. Arbetstiteln är som Product Director och det är inom betalbranschen/fintech.
De har erbjudit att jag kan fakturera 150.000 SEK i månaden som minimum med option på 300.000 SEK extra per år som bonus. De kommer även betala alla utlägg och resor, de betalar mig även under semester på 6 veckor. Jag måste dock betala in min egen tjänstepension osv. Detta innebär att jag behöver mitt eget AB och kan således ta en del utdelning - vilket vore trevligt.
Alternativet är att en fast anställning som ger strax norröver 80.000 SEK per månad, med 37 timmars arbetsvecka, kollektivavtal och tjänstepension. Alltså finns hela tryggheten där, det är även en fast anställning utan provanställning.
Jag är 33 år gammal och har ingen direkt universitetsutbildning, därför är det trygga valet såklart lockande då det ger mig trygghet och en säker plats att växa på men att starta eget och köra mot ett bolag i London är kanske mer erfarenhet.
Nåväl, jag söker vägledning och är tacksam för alla svar jag kan få! 
Att kunna fakturera trots att man är iväg på 6 veckors semester i kombination med en sådan kraftig minimibonus låter som en riktigt bra deal. Att gå via eget bolag låter som en “no brainer” för mig med reservation för att jag inte känner till alla detaljer. Du lär kunna få ut bra mycket mer i fickan jämfört med anställningen.
Vilken trygghet upplever du att du får som anställd men inte som egenkonsult? Jag fakturerar själv en kund i London där vi har 3 månaders uppsägning åt båda hållen. Det, i kombination med att många andra nyckeltjänster också är på egenkonsultbasis, gör att jag känner mig nästintill lika trygg som om jag vorit anställd. Visst, man får bygga upp en buffert i sitt bolag för att kunna hantera eventuellt inkomstbortfall men den risken får man ju betalt för som jag ser det.
Tack för bra svar!
Du är i väldigt lik situation då, mitt är också 3 månaders uppsägningstid på så som du säger vad är tryggheten, absolut kan man bygga upp en buffert, det kommer jag ju göra oavsett iochmed utdelning men trots det har man ändå rätt till akassa - så kanske inte borde tveka utan bara köra. 

Skatteverket skulle sannolikt se det som en förtäckt anställning under de villkoren.
Ser det som en väldigt liten risk med tanke på avtalets formulering.
Men sluta!
@Lucifer Jag hade fakturerat i eget AB. Fast anställning är en falsk trygghet.
Det finns en rad villkor som bör vara uppfyllda varav den sannolikt viktigaste är att arbetet inte behöver utföras av dig personligen utan att det är ditt företag som tillhandahåller kompetensen.
Dvs. du bör alltså enligt avtalet med företaget kunna skicka dit vem som helst med rätt kompetens.
Sedan måste du förstås bli granskad och det bli bedömt som en dold anställning. Vissa tar chansen, andra ser till att de uppfyller villkoren som ställs och ytterligare andra blir hellre anställda. Min poäng är inte att avråda dig från att vara egen, det är en fantastisk upplevelse, utan bara upplysa om det här förhållandet. Det är många som inte känner till det. Att uppdragsgivaren betalar dina utlägg, tex för resor är en annan sak som tyder på att man egentligen är anställd.
Tack, ja du har nog rätt! 
Ja precis, det är väl som du säger en del fallgropar som är lätta att falla i men som du även är inne på så kräver det ju att man blir granskad. Jag har lite grejer i kontraktet som gör att det är enkelt att för mig motivera för skatteverket att ja, jag kan skicka någon annan och även att jag har saker så som att jag får jobba för andra företag osv. Men det är väldigt bra sak du belyser som jag tror väldigt många missar och kanske även struntar i.