Fakturera genom faktureringstjänst. Vad behöver man tänka på?

Mitt ena (vuxna) barn som pluggar på universitetsnivå har bestämt sig för att ta ett extra år för att ta en del restkurser mm och då jobba för att finansiera detta.

Nu har det kommit upp ett erbjudande om en slags assistenttjänst, på ca 75%. Jag fick läsa arbetsbeskrivningen och det är en mix av att bl.a. hålla reda på bokningar, fakturor, enklare bokföring, svara på mail, upprätthålla och sköta sociala medier, i kombination med hushållssysslor, hämta barn på förskola, handla mm. Väldigt varierande och jag hade svårt att se hur det skulle funka på 75%, det lät snarare som en livsstil.

Hur som helst; i beskrivningen stod också att den anställde skulle fakturera månadsvis via valfri faktureringstjänst, vilket väckte frågor hos mig. Är det ett smidigt och vedertaget sätt att hantera lön på? Hur funkar det med skatt/sociala avgifter/försäkringar då? Bör min ungdom starta eget företag och fakturera via det istället? (Ni hör den skeptiska modern här va?)

Jag är, som ni förstår, mycket okunnig om det här med hur småföretagande, och funderar på vilka risker/fällor/fördelar det finns kring ett sådant här upplägg. Finns det någon vänlig själ här som kan hjälpa mig framåt?

1 gillning

Hej,

ja, det är vedertaget sätt att hantera vissa typer av jobb.
Företaget vill inte anställa utan kör en variant på konsult istället.
Läs till exempel på https://www.frilansfinans.se/ för att se hur det fungerar om man går via dem.
De betalar alla skatter och avgifter och tar 4-6% för denna tjänst.
Vill man inte hålla på och driva eget bolag med bokföring, årsredovisning etc. så är det smidigt.

Finns dock ingen anställningstrygghet. Det som står i avtalet gäller, till exempel att avtalet kan sägas upp med en månads notis eller liknande.

4 gillningar

Tack!

Ok, men då blir man ju som en konsult och inte anställd i strikt mening, vilket betyder att man måste ta höjd för alla avgifter i sin fakturering? och ja, det var månadsvis förlängning av avtalet, vilket jag iofs inte ser endast som en nackdel. Lättare att lämna också om man vill byta.

2 gillningar

Ja, precis. Finns en enkel räknare på sidan jag länkade till.
Läs igenom all info där, bra beskrivet. Plus räkna på vad det ger i handen efter allt är betalt.
Sen måste han inte gå via just det bolaget, men den är den största har jag för mig.

3 gillningar

Stort tack!
I takt med att barnen växer blir det nya utmaningar där de behöver stöttning, helt enkelt. :slight_smile:

3 gillningar

Ni får återkomma med specifika frågor när ni läst in er på området :slight_smile:

3 gillningar

Låter som en rik influenser som behöver få lite slavarbete gjort, kan ju vara en win om man vill komma ut i arbetslivet inom det området.

Ja det är absolut helt ok, det kallas lite löst “gigconomy” då det är vanligt inom just musikbranchen där du kan fakturera för ett DJ gig.

Man blir faktiskt anställd, fast bara för perioden du fakturerar (finns lite specialfall) och du får lön precis som vanligt, du kan göra pensionsavsättning och reservera pengar för exempelvis semesterlön.

Du kan också använda ROT/RUT

Nackdelen är att företaget som fakturerar tar en procentavgift, det kan man ha åsikter om men tycker det är en vettig kompromiss att kunna fakturera direkt vs sätta upp ett AB eller EF.

1 gillning

En liten varningsflagga är att det är en blandning av hushållstjänster och företagstjänster. Se till att mäta hur mycket tid som går åt till deras privata hushåll och hur mycket som går till företagstjänster och blanda inte ihop detta på fakturan.

Sen tycker jag att du ska uppmuntra hen att komma hit och ställa sina frågor själv.

1 gillning

Mmm, bra input! Det är pga RUT/ROT-avdrag som hushållstjänster och företagstjänster ska hållas separat antar jag?

Ang din andra uppmaning så jobbar jag på, haha! Vi pratar rätt mycket ekonomirelaterat och den här junioren har redan skapat många vettiga beteenden. Plötsligt en dag dyks det säkert upp här i forumet. :slight_smile:

1 gillning

Tror väl (hoppas) inte att det är en framtidsplan utan ett sätt att dra runt sitt leverne en period. Får själv upp bilder i huvudet från amerikanska filmer där assistenter springer och köper kaffe och bär runt sina uppdragsgivares små hundar etc. :sweat_smile:

Jag hyser dock en farhåga för att man riskerar att bli för involverad/engagerad och det blir svårt att släppa och gå vidare, så öppnade upp en dialog med ungdomen om framtiden, mål och prioriteringar. Jag tror det landade bra.

Det är framförallt för att kunden inte får betala privata utgifter med företagets oskattade pengar. Men om de ändå väljer att göra det så ska ditt barn ha torrt på fötterna så att de inte dras med ifall Skatteverket gör en granskning. Då är det viktigt att fakturan är korrekt. Om man skriver all sin tid på en enda rad typ “Företagstjänster” fastän man vet att det var privata tjänster så kan det bli medhjälp till bokföringsbrott, som är ett brott i Brottsbalken.

2 gillningar

Håller med.
Privata ärendena borde egentligen hamna på egen faktura till privatpersonen. Lättare att hantera RUT på det sättet.

Hamnar allt på samma faktura till företaget måste det göras löneavdrag (för uppdragsgivaren) för dessa utgifter och vet inte ens om det går att hantera RUT öht då.

2 gillningar

Disclaimer: jag är anställd hos Frilans Finans.

Inte många som känner till men det vi främst sysslar med är egenanställning och det finns en branschorganisation som har bra info om du/ni vill veta hur det fungerar generellt :slightly_smiling_face: Egenanställning - Trygga Arbetsvillkor och Frihet

Att välja egenanställning låter som ett bra första steg jämfört med eget bolag då det tar bort mycket av arbetet/tröskeln med eget bolag.

Arbetsgivaren blir då exempelvis Frilans Finans, arbetsgivaren betalar in skatt och sociala avgifter och det dyker upp på deklarationen som för vilken anställning som helst.

När det kommer till försäkringar så blir man försäkrad under arbetets gång.

Angående ROT/RUT: om uppdragsgivaren vill använda ROT/RUT-avdrag så behöver fakturorna ställas till privatpersonen och dennes person/bostad. Så om det är aktuellt så låter det som att det skulle fungera med två olika fakturor.

Personlig reflektion: upplägget på tjänsten låter som du är inne på en aning rörig och med risk att de här 75% är något mer/annat. Jag hade nog med det förutsättningarna starkt rekommenderat ett ordentligt avtal som säger vad som ingår i tjänsten vad gäller typ av sysslor, tid, övriga förväntningar som tillgänglighet. :blush:

2 gillningar

Stort tack för värdefull info!

Din personliga reflektion rimmar väl med min egen uppfattning. Jag tänker att som ung och relativt oerfaren på arbetsmarknaden, är det inte helt osannolikt att hamna i en situation där det stretchas på arbetstider, tillgänglighet etc.

1 gillning