Lite bakgrund:
Jag står i startgroparna efter att ha fört en dialog en längre tid med ett företag. De har en produkt/tjänst som de vill ta till svenska marknaden och de tror att jag kan vara en bra person för dem att hjälpa dem in med såväl tekniska lösningar och kontakter.
Jag har presenterat två varianter där de antingen anställer mig genom att de registrerar sig i Sverige som arbetsgivare eller så fakturerar jag som konsult. Just nu verkar det luta åt det senare. Jag har klargjort för dem vilken typ av ersättning det blir fråga i båda fallen.
Jag har sett flera nämna Wint som en enkel och bra lösning för att snabbt komma igång med bokföring och ett aktiebolag. Jag har även hittat Rebel Work. Vad tycker ni om dessa tjänster om ni provat dem?
Finns det någon mer tjänst att jämföra med som erbjuder samma typ av tjänst och nivå av service, och vad tycker ni om dem i så fall?
Just nu värdesätter jag tid väldigt högt och även om jag inte är helt tappad när det kommer till bokföring är jag inte jättesugen på att sitta och pilla med det. Därför känns dessa lösningar väldigt lockande.
Jag kan inte tänka mig att det blir fråga om så mycket mer än bara fakturera lön i dagsläget. Jag har allting jag kan tänkas behöva för att utföra uppdraget redan.
Eller är det bortkastade pengar i och med det? Jag har inte haft egen firma innan så det är svårt att uppskatta tidsåtgången det skulle ta.
Då kan du använda vilket program du vill som är enkelt.
Men! En tanke du kanske redan tänkt: även om du inte behöver köpa någon utrustning nu, se till att du får höja faktureringsbeloppet jämfört med att vara anställd så att du har råd att ersätta utrustning som går sönder. Samt förstås tjänstepension, semesterlön, etc.
Det ska så klart till ett ordentligt avtal där allt sådant regleras.
Det som skrämmer mig mest är just om detta ska ta upp en massa tid för mig. Min fritid och tid för familjen är helig för mig och det känns viktigt att inte börja tumma på det.
Med den synen på tid och utan att tycka det är roligt med bokföring tycker jag absolut att du ska skaffa bokföringshjälp. Vet inte vad du tar i timmen men det kostar väl ungefär två timmar per månad för att få hjälp med allting, kanske till och med mindre. Har man väldigt lite kanske man klarar det själv på den tiden men det är också allt tankearbete. Jag körde själv första året så jag lärde mig lite hur det funkade, sen lejde jag ut det till Wint som jag är nöjd med. Det var inte värt att jag skulle lägga värdefull tid på bokföringen. Ett annat liknande bolag är Voitto. Vet inte så mycket om Rebel Work förutom att de har en bra prismodell när bolaget är vilande.
Även om ett AB kanske ger, på sikt vissa fördelar skattemässigt så låter det som en dålig idé att starta ett bolag bara för att ett annat bolag bett dig om hjälp.
Ser också lite risk, även om långsökt att det är ditt bolag som blir “Generalagent” i Sverige istället för din uppdragsgivare. Din uppdragsgivare bör ha ett bolag här för att kunna hantera reklamationer, support, vara ansvariga mot myndigheter etc (vet inte vad det är för produkter/tjänster men kan krävas)
Jag skulle nog kört Frlians Finans eller motsvarade, iaf. första året för att se vart det tar vägen, då tar du inga som helst risker, du betalar genom att ge bort några procent av din lön. Du kommer själv kunna välja som du vill avsätta tjänstepension, kommer kunna sjukskriva dig, nytta RUT/ROT om du så vill.
Småföretagande är lite som med investering: om man håller det enkelt och kan låta bli att pilla så tar det inte mycket tid! Men sen att “optimera” och fixa runt, ja det kan hålla en sysselsatt hur mycket som helst…
Ta hjälp med att sätta en bra rutin. För att skicka 1 faktura och hantera 1 lön per månad ingår följande:
gör fakturan och skicka iväg den
bokför inbetalningen
gör lönen, betala ut den och bokför utbetalningen
lämna in arbetsgivardeklaration för lönen (underlaget görs av programmet)
betala in premien för tjänstepension
En gång per kvartal eller år gör du en momsdeklaration också, dvs laddar upp och godkänner ett underlag från bokföringsprogrammet till Skatteverket, lägger in betalningen på banken och bokför den.
En gång per år skickar Skatteverket ett brev om vilken bolagsskatt du ska betala varje månad. Lägg in alla de 12 betalningarna i banken på en gång så du inte blir sen med dem.
Ta hjälp en gång per år av en redovisningskonsult för att kolla igenom att allt är rätt gjort, få råd inför nästa år. Du kan absolut ta hjälp med det löpande också som folk här föreslår, men jag tror inte du eg sparar tid på det. Om du sover lugnare av att mejla iväg underlagen istället för att själv bokföra dem så är det såklart värt pengarna dock.
Frilans finans, med de osäkerheter kring längden på uppdraget som fanns, men ska sägas att jag fortfarande inte har något exakt uppdrag att ta ställning till.